اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات گیرنده دیجیتال

آموزش تعمیرات گیرنده دیجیتال

در اینجا به مشکلات رایج در گیرنده های دیجیتال می پردازیم

قبل از انجام تعمیرات گیرنده دیجیتال لازم است بدانید، گیرنده دیجیتال چیست؟ گیرنده دیجیتال تلویزیون که به آن رسیور هم می‌گویند، یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال است که سیگنال‌ها را از یک منبع خارجی مانند کابل اترنت، ال ان بی، کابل کواکسیال یا حتی آنتن ساده آنالوگ دریافت می‌کند و سپس آن‌ها را رمزگشایی و برای تلویزیون می‌فرستد.

در این قسمت از مجموعه آموزش های تعمیرات تعمیرکارسلام، به بررسی یکی از مشکلات رایج در رسیورها یا گیرنده های دیجیتال می پردازیم. با ما همراه باشید:

زمانی که گیرنده روشن می شود اما در کانال 0 گیر می کند

تعمیرات گیرنده دیجیتال

در این شرایط ممکن است سعی کنید تا به وسیله ریموت کنترل و یا دکمه روی پنل جلویی کانال را تغییر دهید ولی بی فایده است. و یا حتی بخواهید دستگاه را ریست کنید که ممکن است دستگاه با قطع شدن از پاور اصلی کاملا خاموش شود.

تصویر زیر داخل گیرنده را نشان می دهد و همانطور که می بینید خیلی پیچیده نیست.

در این حالت زمانی که ولتاژ های خروجی را اندازه گیری کنید ممکن است که اعداد عجیب و غریبی را مشاهده کنید. مثلا به جای ولتاژ 12 ولت 24 ولت و به جای 24 ولت 42 ولت را در خروجی ببینید ولی زمانی که سوکت را از برق جدا کنید همه چیز به حالت نرمال خود برمی گردد . این ثابت می کند که مشکلی در قسمت تغذیه وجود دارد.

برد تغذیه گیرنده دیجیتال

مشکل از دو تا خازنی است که در تصویر با فلش مشخص شده است. خازن ها 1000uf/16 volts هستند. اگر شما یک ESR meter دارید (که ما به تمام تعمیرکارها را توصیه می کنیم که یکی از آن ها را داشته باشند چون هم در زمان و هم در تلاشی که برای این کار انجام می دهید صرفه جویی می شود) شما باید تمام خازن های روی برد را چک کنید تا آن خازنی را که خراب است؛ پیدا کنید.

به عنوان یک تکنسین تعمیر خازن ها باید آخرین چیزی باشند که به سراغشان می روید. اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید آی سی داغ بر روی مین برد است.

خازن

زمانی که این دو خازن را تعویض کنید گیرنده دوباره به حالت نرمال خود برمی گردد.

تعمیر گیرنده دیجیتال

همانطور که می بینید 0 از بین رفته و اکنون می توانید کانال را عوض کنید.

در ادامه به یکی دیگر از مشکلات رایج در گیرنده ها می پردازیم:

زمانی که گیرنده دیجیتال روشن نمی شود؛ چه باید کرد؟

این مشکل مربوط پاور گیرنده دیجیتال می باشد و تعمیر آن بسیار ساده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

پاور گیرنده دیجیتال

اگر پیچ های دستگاه را باز کنید مطابق شکل یک برد و یک پاور را مشاهده خواهید کرد. وقتی با یک پاور مواجه می شوید اولین چیزی که باید چک کنید فیوز آن می باشد. اگر فیوز ها سالم باشند باید به چیزهای دیگر فکر کنید. قبل از هر عمل دیگری ابتدا پاور را تست کنید. ابتدا منبع تغذیه اصلی را از مین برد جدا کرده و تست کنید سپس آن را دوباره با اتصال به برد تست کنید

برد پاور رسیور

ولتاژ های خروجی را که معمولا اندازه آن ها بر روی برد نوشته شده است چک کنید. ابتدا زمانی که منبع تغذیه به مین برد متصل نیست این کار را انجام دهید سپس با اتصال پاور به برد دوباره این عمل را انجام دهید. اگر با تغییر ولتاژ مواجه شدید یعنی به عنوان مثال زمانی که پاور از مین برد جدا است ولتاژ های اولیه به ترتیب 5 و 33 و 12 و 24 بوده و پس از اتصال به برد به 10 و 55 و 24 و 45 تبدیل شدند در منبع تغذیه ایرادی وجود دارد.

باید به دنبال مشکلی در خازن ها باشید. برای آنکه متوجه شوید کدام خازن خراب است ESR meter خود را بردارید و تک تک خازن ها را بررسی کنید. خازن های خراب را شناسایی کرده و تعویض کنید. با این کار گیرنده دیجیتال شما دوباره روشن شده و می توانید از آن استفاده کنید.

استندبای گیرنده دیجیتال

شما همچنین میتوانید با ثبت سفارش تعمیر در سامانه تخصصی درخواست تعمیرات تعمیرکارسلام، تعمیرات گیرنده دیجیتال را به کارشناسان تعمیرکار بسپارید تا شما را در تعمیرات یاری کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫13 نظرها

  1. سلام
    یه دستگاه دیجیتال فدرال داریم چند وقته که روی صفحه مینویسه “آنتن اتصال کوتاه شده است” مشکلش چیه؟

      1. سلام .
        گیرنده دیجیتال دنای داریم که توی یک شهر جواب میده اما اونو شهر دیگه می بریم جواب نمیده.
        ایا میشه تیونر رو تقویت کرد

  2. روی ساعت ماندن رسیور ایکلاس s7777

    تمامی مراحل انجام میشه (boot+app)حتی ساعت هم کار میکنه ولی روشن نمیشه مشکلی هم با فلش زدن نداره خازن بزرگه 400 ,ولت 47 میکرو فاراد برد تغذیه نشتی داشت چون نداشتم دوتا خازن 400 ولت 22 میکرو فاراد موازی کردم خروجی رو کمتر میده به ترتیب 5=4.3__ 3.3=2.7 __21=17.8__ 15=12.1 یعنی اون 3 میکرو فاراد که کم داره اینقدر تاثیر داره اگه 3عدد رو با هم موازی کنم (66) آیا اشکال داره با تشکر

  3. سلام وخسته نباشید. من ریسیور استار مکس 5+ دارم بعضی از کانال ها رو مثلا در یاهست کانال های مکه و مدینه رو نمیگره برعکس وقتی ساعت ال ان بی رو تغییر میدم میگیره ولی حالا بقیه کانالهایی رو که می گرفت نمیگیره . خروجی تیونر را بررسی کردم در هر دو حالت 13 و 18 ولت ولتاژ 19.35 رو نشان میدهد بنظرتون مشکل کدام قطعه است ؟

  4. سلام خسته نباشید.
    وقتی سیم آنتن را پشت گیرنده دیجیتال میزنم
    دستگاه اصلا آنتن را نمیخونه میخواستم ببینم مشکلش چیه؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی ام کنید

    1. درود
      رسیورمدیا استار 1000 بوگاتی دارم مستقیم به ال ان بی ها وصل میکنم کانالهاهمه ماهواره ها را میگیرد ولی با سوییچر فقط ماهواره بدر را میگیرد که معمولا زیگنالهای قوی دارد.چند تا سوییچر عوض کردم باز تغییری نکرد .سیمها را عوض کردم باز نشد.از یک رسیور غیر اچ دی معمولی استفاده کردم همه مهوره ها را میگیرد .ماندم که درد رسیور چی است.مسله اینه که رسیور طبقه پایین من هم که یک مدیا استار مدل بالاتر است او هم مشکل دارد یعنی با رسیورش فقط دو ماهواره را میگیرد آنهم روی یا ست اولش هیچی نشان نمیده ولی با کمی بالا پایین کردن کانالها یکدفعه تصویر میآید..خلاصه گیج شدیم.اگر ال ان بی ها خراب یا ضعیف شده باشند با رسیور معمولی بدون hd هم نباید بتوان با سوییچر ماهواره ها را گرفت. نه؟
      آیا شما چنین تحربه ای داشته اید که راهنمایی بفرمایید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن