اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات لوازم دیجیتالتعمیرات موبایل

نحوه چک کردن اتصال کوتاه در گوشی موبایل

چگونه شورتی در گوشی موبایل را چک کنیم؟

در این آموزش یاد خواهید گرفت چگونه اتصال کوتاه در گوشی موبایل (شورتی) را با مولتی متر چک کنیم. ما در تعمیرکارسلام تلاش خواهیم کرد تا با زبانی بسیار ساده و آسان شما را با نحوه چک کردن نیمه شورت شدن و یا شورتی کامل PCB گوشی به وسیله مولتی متر دیجیتال آشنا کنیم. این راه حل ها برای گوشی های معمولی و هوشمند اندروید و آیفن کاربرد دارد.

معرفی پایه های باتری گوشی موبایل و کانکتور باتری

به تصویر زیر نگاهی بیندازید. تمام کانکتورها، اختصارات و معانی هر یک از آن ها را به صورت کاملا روشن توضیح داده ایم.

پایه های باتری گوشی موبایل و کانکتور باتری

نیم شورت شدن و یا شورتی کامل برد گوشی چیست؟

نیم شورت شدن

نیم شورت شدن PCB گوشی موبایل زمانی اتفاق می افتد که گوشی روشن است و کار میکند اما باتری زود تخلیه می شود. این به این معنی است که مقداری قلع مردگی بر روی PCB تلفن وجود دارد و یا بعضی از قطعات مانند خازن های SMD خراب هستند و نیاز به تعویض دارند.

شورتی کامل

شورتی کامل PCB تلفن همراه زمانی اتفاق می افتد که تلفن روشن نمی شود، کاملا خاموش است و هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. این به این معنی است که یک و یا بیشتراز یک قطعه الکترونیکی اصلی گوشی خراب شده است و لازم است PCB به طور کامل بررسی شود تا مشکل حل شود.

چطور شورتی گوشی موبایل را با یک مولتی متر چک کنیم؟

روش تشخیص نیم شورت شدن برد

  1. مولتی متر دیجیتال خود را بر روی حالت بازر قرار دهید
  2. کانکتور باتری تلفن را چک کنید.. (پراب قرمز را بر روی ترمینال مثبت و پراب مشکی را بر روی ترمینال منفی قرار دهید)؛ اگر مقدار نشان داده شده در مولتی متر 1 یا OL باشد PCB سالم است و شورتی وجود ندارد.
  3. اگر وقتی کانکتور باتری را چک می کنید مقدار نشان داده شده بر روی مولتی متر 25 باشد PCB نیم شورت شده است.
  4. اکنون کانکتور باتری را در حالت عکس چک کنید. (پراب قرمز را بر روی ترمینال منفی و پراب مشکی را بر روی ترمینال مثبت قرار دهید.) اگر مقدار نشان داده شده بر روی PCB بین 350 تا 650 باشد شورتی وجود ندارد و PCB سالم است.
  5. اگر در حالتی که به صورت معکوس چک می کنید مقدار نشان داده شده 350 باشد PCB نیم شورت شده است
  6. اگر مقدار نشان داده شده در حالت عادی و معکوس یکسان باشد. PCB نیم شورت است.

روش چک کردن شورتی کامل

  1. اگر هم در چک کردن مستقیم و هم معکوس ترمینال ها صدای بوق شنیده شد در PCB شورتی کامل وجود دارد.
  2. اگر کانکتور مثبت و منفی باتری را به یک منبع تغذیه DC متصل کنیم و بدون اینکه تلفن روشن شود آمپر شروع به کاهش کند. میتوان نتیجه گرفت که یک شورتی کامل در PCB وجود دارد.

راه حل رفع شورتی گوشی موبایل

  1. برای تعمیر نیم شورت شدن مرحله نخست این است که تلفن را دمنتاژ کرده و PCB را به طور کامل با محلول IPA تمیز کنید. و توسط هات ایر به تمام قسمت های PCB حرارت بدهید.
  2. تلفن را دوباره اسمبل کنید و بررسی کنید که آیا مشکل آن برطرف شده است یا خیر.
  3. در اکثر موارد مشکل حل می شود. اگر کماکان مشکل پابرجا است خازن های SMD  نزدیک کانکتورباتری را چک کنید. خازن های خراب را جدا کنید.
  4. در نمونه هایی که شورتی کامل وجود دارد. کانکتور مثبت و منفی باتری را به منبع تغذیه DC متصل کنید. آمپر بدون اینکه تلفن روشن شود شروع به کاهش خواهد کرد. این به این معنی است که در PCB شورتی کامل وجود دارد. دمای قطعات خراب بالا خواهد رفت. شما میتوانید آن را با انگشتان خود حس کنید. این قطعات باید تعویض شوند.

امیدواریم این آموزش کاربردی از سری آموزش های تعمیرکارسلام  به شما در عیب یابی و تعمیرات گوشی موبایل کمک کند. تجربیات خود در زمینه اتصال کوتاه در گوشی موبایل با ما در میان بگذارید:

تعمیرکارسلام

اولین و بزرگترین سامانه تخصصی تعمیرات انواع لوازم دیجیتال، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری و خانگی در ایران. برای تعمیر موبایل و رفع ایرادات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست سفارش تعمیر خود را در سامانه تعمیرکارسلام ثبت کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن