اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات پرینتر

50 مشکل رایج پرینترها و چگونگی رفع آنها

چاپگرها برای انجام کار دفتری در  منزل عالی هستند، زیرا  به کاربران این امکان را می دهند که براحتی و بدون نیاز به خروج از خانه یا پرداخت هزینه، اسناد و یا عکس ها را چاپ کنند. داشتن چاپگر مزایای بی شماری دارد، مانند هر تکنولوژی دیگر، چاپگرها نیز دارای  چند خطای جزئی هستند. با این حال، نگران نباشید زیرا بسیاری از مشکلات رایج چاپگرها، راه حل های آسانی دارند! با تعمیرکارسلام همراه باشید:

کدام مدل چاپگر را باید خریداری کنید؟

اگر برای خرید چاپگر به بازار بروید، ممکن است  از تنوع چاپگرها تعجب کنید. انتخاب چاپگر مناسب برای شما ساده است. آیا بیشتر عکس ها را چاپ می کنید و نیاز به یک چاپگر با کیفیت بالا دارید؟ پس به  یک چاپگر جوهر افشان نیاز خواهید داشت، که از سایر مدل ها کندتر چاپ می کند، اما عکس ها را با کیفیت بالا چاپ می کند.

اگر شما حجم بالایی را  چاپ می کنید و عکس ها را چاپ نمی کنید، یک چاپگر LED یا لیزر می خواهید. چاپگرهای LED و لیزری، جوهر را مانند جوهر افشان استفاده نمی کنند بلکه از تونر استفاده می کنند که به کاربران اجازه می دهد تا سریعا اسناد را  با کیفیت بالا را چاپ کنند. چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا شما علاوه بر چاپ نیاز به اسکن و فکس اسناد دارید. در  این صورت ، یک پرینتر All-In-One خریداری کنید.

شما نیاز به چاپگری دارید که درمحدوده ی بودجه شما باشد .

قیمت چاپگر ها می تواند از 300هزار تا 60میلیون تومان متغیر باشد، شما مجبور نیستید میلیون ها تومان برای پرینت با کیفیت عالی صرف کنید. فقط باید در نظرداشته باشید که بعد از خریداری چاپگر نیز باید برای آن هزینه کنید. زیرا شما باید جوهر جایگزین را خریداری کنید. بسیاری از شرکت ها چاپگرهای خود را با قیمت پایین عرضه می کنند، اما کارتریج تونر(toner cartridges)  جایگزین خود را با قیمت بسیار بالا می فروشند.

به عنوان مثال، Monochrome Brother  پرینتر لیزری HL-L2320D  را 1250000 تومان می فروشد. اما اگر  نیاز به جایگزینی تونر و درام داشته باشید، باید 75000 و 45000 تومان برای آن بپردازید.

یکی از گزینه ها این است که چاپگر ارزان تر مانند چاپگر Brother Monochrome را خریداری کنید و سپس کارتریج تونر با نام تجاری Ink Toner Store را خریداری کنید که بسیار ارزان تر است. با این روش تونری  که 750000 دلار فروخته می شود را  تنها با 180000تومان خریداری می کنید! یکی دیگر از گزینه ها این است که یک چاپگر گرانتر مانند چاپگر  Inkjet را خریداری کنید. پرینتر Inkjet MFC-J6520DW  300000تومان فروخته می شود، اما جوهر آن بسیار ارزانتر و 230000 تومان است.

عیب یابی

چاپگر ها مدلها  و نامهای  تجاری متفاوتی  دارند. مهم است که به درستیتشخیص دهید چه نوع پرینتر را  مورد استفاده قرار می دهید. تمام چاپگرها می توانند مشکلات مشابهی داشته باشند، اما چاپگرهای مختلف، راه حل های مختلفی دارند. به عنوان مثال، گیر کردن کاغذ یک مشکل رایج است که در  تمام چاپگرها اتفاق می افتد. اما چگونگی رفع این مشکل به چاپگر بستگی دارد.

کامپیوتر شما خطای تونر کم است (low toner error) را می دهد، اما شما تونر را  تازه جایگزین کردید.

پیام های خطای چاپگر همیشه قابل اعتماد نیستند. ممکن است شما  تونر قدیمی را با تونری با نام تجاری جدید تعویض کنید و چاپگر همچنان اصرار دارد که به یک کارتریج جدید جوهر نیاز دارد. مگر  اینکه کارتریج به نحوی آسیب دیده یا شکسته شده باشد، ریست چاپگر باید این مشکل را به راحتی حل کند.

ریست شامل چند مرحله است که به معمولا بسیار آسان است. کافیست  در کامپیوتر خود دستورالعمل تنظیم مجدد برای مدل چاپگر خاص خود جستجو کنید. بسته به نوع چاپگری که استفاده می کنید، ممکن است یک راهنمای تصویری نیز وجود داشته باشد که چگونگی ریست را نشان می دهد . اگر هنوز در مورد چگونگی ریست  چاپگر خود مشکل دارید، می توانید با تعمیرکارسلام  تماس بگیرید و ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم.

کسی به من گفت درام یا تونر جایگزین کن، اما زمانی که من پرینتر را خریدم مجبور نبودم؟

معمولا هنگامی که یک چاپگر را خریداری می کنید، همراه آن  تونر و درام در داخل آن (در صورت استفاده از آنها) موجود است. بنابراین نه، مجبور نیستید که هنگام خرید چاپگر آنها را خریداری کنید. با این حال، این کارتریج ها معمولا برای همیشه کار نمی کنند و شما باید آنها را در آینده جایگزین کنید. تونر و درام دو قسمت جداگانه هستند که بعد از خرید باید مونتاژ شوند. با این حال نگران نباشید، ، قرار دادن آنها با هم بسیار ساده است. هنگامی که پوشش روی تونر برداشته می شود، به سادگی آن را به در درام می اندازید و سپس تمام بسته را  داخل چاپگر قرار دهید.

 درام یا تونر جایگزین

چاپگر من چاپ بسیار کند است

اگر پرینتر شما بیش از حد آهسته چاپ کند؛ می تواند به دلایل مختلفی باشد. این بستگی به مدل چاپگر شما تیز دارد، زیرا بعضی از چاپگرها با سرعت بسیار بیشتری چاپ می کنند تا چاپ های با کیفیت بالا پرینت کنند. مدل های دیگر چاپگر بسیار سریعتر چاپ می شوند اما کیفیت آن کم است. ممکن است لازم باشد کیفیت چاپ را در تنظیمات چاپگر تغییر دهید.

اگر میخواهید اسناد روزمره را چاپ کنید، باید کیفیت چاپ را روی تنظیم سریع تنظیم کنید. به چاپ و تنظیمات(Print and Properties) بروید وگزینه  کیفیت کار چاپ(quality of the print job) رابیابید  و آن را تغییر دهید. اگر نمی توانید برای چاپگر خود این تنظیمات را  تغییر دهید، می توانید دستورالعمل های مربوط به مدل چاپگر خاص خود را جستجو کنید.

گیر کردن کاغذ در چاپگر!

اگر در پرینتر شما یک کاغذ مچاله شده باشد، نمیتوانید پرینت کنید. مچاله شدن کاغذ می تواند دلایل بسیاری از جمله:

  • کاغذ اشتباه بارگذاری شده است
  • غلطک های کاغذی آسیب دیده اند
  • کاغذ مصرفی، کثیف و یا مرطوب است
  • محفظه کاغذ با بیش از یک نوع کاغذ بارگذاری می شود
  • یک شی مانع مسیر کاغذ است
  • کاغذ در هنگام چاپ به محفظه کاغذ اضافه می شود

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال دستورالعمل مربوط به مدل چاپگر خاص خود در مورد چگونگی رسیدگی به مچاله شدن کاغذ باشید.معمولا، کار آسانی است. شما باید چاپگر خود را باز کنید، .اگر نمیخواهید به چاپگر آسیب بزنید تونر و درام را بیرون بیاورید و کاغذ را به آرامی بکشید. گاهی اوقات گیر کاغذ تنها با یک قطعه کوچک از کاغذ ایجاد می شود که ممکن است دسترسی به آن سخت باشد. با یک جفت موچین  بلند  می توان آن را بیرون بکشید. اگر هنوز مشکل دارید، با یک متخصص چاپگر تماس بگیرید. شما می توانید با تعمیرکارسلام  تماس بگیرید تا بهترین کمکی را که می توانیم در اختیار شما بگذاریم.

چاپگر من چاپ می کند، اما صفحات رگه ای، غیر واضح و یا محو شده اند

کیفیت کار یک چاپگر فقط به خود چاپگر بستگی ندارد بلکه کارتریج جوهرافشان یا تونر و درام(در صورت وجود) از موارد موثرند. نوع کاغذ نیز بر کیفیت چاپ تأثیر می گذارد، بنابراین مطمئن شوید که کاغذ مناسبی را با توجه به چاپی که انجام می دهید ، انتخاب کنید. اگر کاغذ مناسب است، ممکن است  مشکل از تونر باشد. ابتدا تونر را بیرون آورید و به آرامی آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید. تونر را تکان ندهید و مراقب باشید که رول تونر را لمس نکنید زیرا می تواند اثر انگشت را روی تونر بگذارد. اگر شما زیاد چاپ نمی کنید، گاهی اوقات تونر ته نشین می شود و باید فعال شود. اگر پرینتر شما به جای تونر از جوهر استفاده می کند، ممکن است جوهر خشک شده باشد و باید جایگزین شود.

هر بار که چیزی را چاپ می کند یک صفحه خالی کاغذ بعد از آن خارج می شود

دلیل اینکه یک ورق اضافی کاغذ چاپ می شود به دلیل تنظیمات چاپ است. این تنظیم به طور معمول در دفاتر استفاده می شود که حجم چاپ بالا است و چاپ چندین کاربر وجود دارد. ورق اضافی کاغذ را برای جدا کردن کارهای چاپی چاپ می کند، اما اگر فقط شما از چاپگر استفاده می کنید می تواند  واقعا آزار دهنده باشد . خوشبختانه، حل این مشکل  آسان است! به  تنظیمات چاپگر و دستگاه در کامپیوتر خود بروید، روی چاپگر خود کلیک کنید و سپس بر روی تنظیمات چاپگر کلیک کنید. می توانید صفحات جداساز (separator pages) را حذف کنید.

کامپیوتر من چاپ را به چاپگر اشتباه ارسال می کند.

اگر بیش از یک چاپگر دارید، یکی از اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد؛ پرینتر اشتباهی، پرینت کند. این یک اتفاق تصادفی است، اما به راحتی درست می شود. شما می خواهید به پوشه دستگاه و چاپگر خود بروید و روی چاپگری  که می خواهید کلیک کنید. شما گزینه ای برای چاپگر پیش فرض خود خواهید داشت. بسته به کامپیوتر شما این مراحل ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا یکسان هستند.

عیب یابی مسائل مربوط به سخت افزار

رفع برخی از ایرادات بسیار ساده  هستند. اطمینان حاصل کنید که پرینتر وصل شده است، روشن و آماده چاپ باشد. اگر چراغ خطای چشمک زدن است، راهنمای کتابچه راهنمای کاربر یا آنلاین را چک کنید تا ببینید چه خطایی به این معناست. گزینه دیگر این است که سعی کنید یک صفحه تست داخلی را چاپ کنید. اگر صفحه تست داخلی چاپ نشود، سعی کنید چاپگر را خاموش و روشن کنید، تونر کارتریج  را در بیاورید و دوباره آن را وصل کنید، و سپس یکبار دیگر صفحه تست را چاپ کنید.

مشکلات اتصال چاپگر

اگر صفحه تست  را امتحان کرده اید و خوب پرینت شده است، اما همچنان مشکل  دارید می تواند مشکل از اتصال  باشد. چاپگرها می توانند به صورت لوکال یا از طریق یک شبکه متصل شوند. چاپگرهای لوکال معمولا توسط یک USB متصل می شوند در حالیکه چاپگرها از یک کابل پارالل (parallel cable) استفاده می کنند. اگر از USB استفاده می کنید، مطمئن شوید که کابل USB به چاپگر و کامپیوتر متصل است. اگرکابل USB دیگری  دارید سعی کنید کابل USB را تغییر دهید یا از پورت USB دیگر استفاده کنید. اگر اتصال هنوز کار نمی کند، درایو USB یا چاپگر ممکن است خراب است. خرابی USB مشکل نرم افزاری است.

کابل های پارالل کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، اما اگر از آن استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که کابل ها به طور محکم به چاپگر و کامپیوتر وصل شده اند. بر خلاف USB، کابل پارالل گاهی کار می کند و گاهی کار نمی کند.

عیب یابی چاپگرهایی که بخشی از یک شبکه هستند دشوار است.

اگر تجربه چاپ پرینتر یا کامپیوتر نداشته باشید، بهتر است از متخصصین تعمیرکارسلام برای کمک تماس بگیرید. اگر چندین کامپیوتر / چاپگر مشکل دارند، اطمینان حاصل کنید که اتصال به درستی نصب شده است. ممکن است مشکل  از روتر / سوئیچ، آدرس IP اشتباه یا تنظیمات نادرست باشد. برای هریک از این موارد، با متخصصین آی تی تعمیرکارسلام تماس بگیرید.

اگر فقط یک کامپیوتر مشکل دارد، ممکن است چاپگر با کامپیوتر اشتباهی متصل شده اند. شما می توانید سعی کنید آن را دوباره تنظیم کنید، اما اگر این کار نمی کند، مسئله ممکن است پیچیده تر باشد. باز هم متخصصین آی تی تعمیرکارسلام می تواند به شما کمک کنند!

مشکلات عیب یابی نرم افزار

ایرادات نرم افزاری معمولا سختترین مشکلات هستند. اگر سعی دارید قبل از درخواست کمک، مشکل را حل کنید ، اولین چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کنید این است که درایورها نصب شده، درست هستند. اگر درایور به درستی نصب شده اند، سعی کنید درایور printer را حذف کنید، آن را جدا کنید و سپس آن را مجددا نصب کنید. اگر هنوز مشکلی دارید، با متخصصین آی تی تعمیرکارسلام تماس بگیرید تا به طور دقیق به شما  کمک کند.

اصول اولیه را بررسی کنید

اگر متوجه شدید که پرینتر شما مشکل دارد و هیچ یک از راه حل های ذکر شده در بالا برای مشکل شما قابل اجرا نیست، اصول اولیه را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که چاپگر دارای برق، متصل و روشن است. دو بار چک کنید که کاغذ در سینی کاغذ وجود دارد و آن را به درستی قرار داده است. گاهی اوقات شما می توانید کاغذ را قرار داده ، آن را بیرون بیاورید و سپس به عقب بر گردانید تا مشکل را حل کنید. اگر خوش شانس باشید، مشکل فقط با بررسی ابتدایی به راحتی حل  خواهد شد.

اجرای Print Doctor

گاهی اوقات چاپگر خطایی را ارائه می دهد و هیچ توضیحی برای آنچه که به معنای آن است، وجود ندارد. اکثر چاپگرها یک “Doctor” دارند که برنامه ای است که می توانید برای مشکلات اجرا کنید و مشکلات تشخیص داده می شود. به عنوان مثال، HP دارای یک برنامه به نام Print and Scan Doctor است که می تواند در هر کامپیوتری که از ویندوز استفاده می شود استفاده شود. متاسفانه، برای Mac OS X این برنامه کار نمی کند.

50.4 Error

50.4 Error

بسته به نوع چاپگر شما، شما ممکن است خطای 50.4 را ببینید. پرینترهای لیزری بخشی  بنام fuser  دارند  که همان چیزی است که تونر را به کاغذ متصل می کند. درست مثل واحد درام و کارتریج تونر، fuser در نهایت باید در طول عمر چاپگر جایگزین شود. مثلا در HP، یک fuser حدود 100000  عمر می کند بنابراین اگر تعداد چاپ شما زیاد نیست، معمولا  نیازی به جایگزین کردن fuser نیستید. به خاطر داشته باشید اگر چاپگر مشکل دارد مثلا مچاله شدن کاغذ fuser عمر کمتری  خواهد داشت، کیفیت fuser نیز رای طول عمر آن  مهم است.

پیغام خطا اسپولر (Spooler)

“اسپولر” نرم افزاری است که پرینت را روی حافظه یا هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می کند. به طور معمول این ذخیره سازی فقط موقتی است هنگامی که چاپ انجام می شود، پرینت دیگر بر روی کامپیوتر ذخیره نمی شود. با این حال، اگر مدت زمان زیادی برای برای چاپ چیزی منتظر مانده اید، ممکن است مشکلی با spooler وجود داشته باشد. ساده ترین راه برای بازنشانی (reset) اسپولر  بوسیله ری استارت کامپیوتر و نرم افزار اسپولر است.

فقط نصف صفحه چاپ میشود

اگر تنها نیمی از صفحه چاپ می شود، بسیاری از چیزها ممکن است اشتباه باشد. از چاپگر خارج شوید، کامپیوتر را خاموش کنید و هر دو دستگاه را مجددا راه اندازی کنید. هنگامی که همه چیز دو دوباره اجرا شود، یک صفحه تست را اجرا کنید. اگر صفحه تست خود را به طور معمول چاپ نکند، چراغ خطای اضافی در چاپگر ممکن است وجود داشته باشد. شما می توانید در وب معنی چراغ ها را  جست و جو کنید. مشکل می تواند مربوط به چاپگر یا تونر یا درام باشد. پیام خطا باید مسئله را توضیح دهد، اما اگر این طور نیست، می توانید پیام خطا را آنلاین برای توضیح  بیشتر جستجو کنید.

عکسهای شطرنجی (Pixelated)

اگر چاپ عکس یکی از دلایل اصلی شما برای استفاده از چاپگر است، هیچ چیز بدتر از تصاویر تار یا شطرنجی نیست. هرچند چاپ کردن عکس ها می تواند سخت باشد، چون نحوه ای که  بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود با حالت پس از چاپ متفاوت است . دلیل آن وضوح (resolution) است. وضوح یک عکس چاپ شده بسیار بالاتر از رزولوشن صفحه کامپیوتر است. مهم است که توجه داشته باشید که عکس هایی که در حال حاضر تار شده اند یا وضوح درست  ندارند  خوب چاپ نمی شوند. همچنین  مهم است که مطمئن شوید قادر به چاپ عکس های با کیفیت است، اگر عکس ها خودشان تار هستند، هیچ راهی برای واضح شدن آن از طریق چاپگر وجود ندارد.

چاپ ها روشن تر از حد انتظار و یا حاوی نقاط سفید است

چاپ ها روشن تر از حد انتظار و یا حاوی نقاط سفید است

این علائم ممکن است به این معنی باشد که نوک چاپ (printhead) مسدود شده است. اگر از  چاپگر خود مدتی استفاده نکنید، این امر می تواند رخ دهد و مهم است که چاپگر را با استفاده از برنامه ابزار پرینتر (printer device) تمیز کنید. اگر پیدا کردن برنامه دشوار است ، شما می توانید به آن از دستگاه چاپگر بر روی کامپیوتر خود دسترسی پیدا کنید. چند بار آن را اجرا کنید و سپس یک ورق آزمایشی را چاپ کنید تا ببینید آیا لکه ها ناپدید شده اند یا خیر.

پخش جوهر

پخش جوهر مشکلی است که در آن جوهر یک لکه روی کاغذ ایجاد می کند، زیرا کاغذ نمی تواند جوهر را به درستی جذب کند. این کار با استفاده از کاغذ طراحی شده برای چاپگر می تواند به راحتی حل شود. اگر از کاغذ براق استفاده می کنید و چاپگر برای نوع  خاص چاپ ساخته نشده است، پخش شدگی رخ می دهد و هیچ راه دیگری برای خلاص شدن از آنها وجود ندارد. اگر مشکل کاغذ نیست، پس تنظیمات کاغذ چاپگر مشکل است. اطمینان حاصل کنید که نوع کاغذ را از لیست انتخاب کنید و سپس چاپ را ادامه دهید.

خطوط عمودی زاویه دارند

اغلب تکنولوژی های پرینترشامل ابزاری هستند که به کاربران اجازه می دهد تا مشکلات مختلفی را برطرف کنند. یکی از مشکلات مربوط به خطوط عمودی است. متاسفانه، با گذشت زمان، صفحه چاپگر از هماهنگی خارج می شود. تقریبا برای  تمام چاپگر ها در طول عمرشان این اتفاق می افتد و آنها نیاز به تنظیم مجدد پیدا می کنند. ابزار چاپگر باید شامل گزینه  ای برای اصلاح این  مشکل باشد.

رنگ ها ناپدید شده اند

اگر رنگی در  چاپ وجود نداشته باشد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که کارتریج  نیاز به جایگزینی ندارد . اگر کارتریج پر باشد، ممکن است که نازل مسدود باشد. دلیل دیگری می تواند این باشد که جوهر به دلیل عدم فعالیت خشک شده است. جوهر سریع، سریع تر از پودر تونر در چاپگرهای LED یا لیزری خشک می شوند، بنابراین ممکن است زمان تغییر جوهر باشد.

چاپ دارای یک رد ضخیم از جوهر است (Banding)

Banding یک اصطلاح است که برای توصیف یک دسته از نوارهای پهن که بر روی کاغذ در صورت چاپ با وضوح بالا کاغذ های بدون پوشش یا هنری  تولید می شوند پرینتر سعی خواهد کرد که از جوهر بیشتر استفاده کند تا با رزولوشن بالاتر تنظیم شود. اگر باندینگ رخ دهد، احتمالا به این دلیل است که چاپگر نمیتواند در آن رزولوشن چاپ کند. تنظیم کیفیت پایین چاپ را انتخاب کنید تا  باندینگ از بین برود.

تصاویر سیاه و سفید دارای رنگ یا نشانه رنگ هستند

اگر شما یک پرینتر رنگی دارید، می توانید هنگام چاپ اسناد سیاه و سفید، از گزینه خاموش کردن رنگ استفاده کنید. ممکن است برای شما جالب باشد  که خاموش کردن رنگ می تواند چاپ ها را حتی برای تصاویر سیاه و سفید ضعیف کند. به این دلیل که استفاده از رنگ ها، به چاپی صافتر و رنگی تندرتر   نسبت استفاده از جوهر سیاه می دهد. مسئله دیگری می تواند جوهرافشان یا تونر  باشد. اگر یک رنگ نشت کرده باشد، صفحه چاپ شده ظاهر می شود. باید جوهر نشتی را بردارید، پرینتر را پاک کنید و آن را با یک جوهر دیگر جایگزین کنید.

خط های تکراری

خط های تکراری

اگر شما چیزی را شبیه به عکس نشان داده شده در اینجا چاپ کنید، به طور معمول نشانه ای از جوهر نابجا انباشته شده روی غلطک ها است. ممکن است لازم باشد چاپگر را تمیز کنید. هر زمان که کارتریج تونر یا درام  را جایگزین  می کنید، مراقب باشید که غلطک یا تونر را لمس نکنید زیرا ممکن است چاپ  را خراب کند.

گرد و خاک

از اجتماع  گرد و غبار براحتی می توان اجتناب کرد، اما برای جلوگیری از مشکلات بالقوه مهم است. مراقبت از تجهیزات و فضای کاری یک راه مطمئن برای جلوگیری از بروز مشکل است. سطح را با پارچه ای بدون پرز پاک کنید. اگر کاغذ مصرفی  پوشش ندارد، گرد و غبار ایجاد شده روی سطوح کامپیوتر را از بین ببرید. بعضی ازکاغذ ها، مانند کاغذ با کیفیت هنری، گرد و غبار بیشتر از کاغذ معمولی را جذب می کنند، بنابراین قبل از استفاده با این نوع کاغذ مهم است که پرینتر  تمیز باشد.

تصویر چاپ شده با تصویر نمایش داده شده در کامپیوتر متفاوت است

چاپ توسط تجهیزات گرافیکی انجام می شود. دلایل زیادی وجود دارد که این اتفاق می افتد. قبل از چاپ، اطمینان حاصل کنید که پیش نمایش چاپ(print view) را مشاهده کرده اید و اگر پیش نمایش خاموش باشد، باید چیزی را در طرح بندی (layout) درست کنید . بزرگی  یا کوچکی تصویر چاپ شده  متفاوت از آنچه در مانیتور نمایش داده می شود است.

صفحه چاپ شده در جهت اشتباه است

هر کسی که با استفاده از word و یا برنامه های مشابه، می تواند به راحتی این مشکل را حل کند. اطمینان حاصل کنید که صفحه قبل از چاپ، در جهت درست قرار دارد. قرار گرفتن  طرح بندی صفحه در حالت افقی یا عمودی نتیجه چاپ نهایی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

تصاویر کامل چاپ نمی شوند

اگر اندازه کاغذی که استفاده می شود با  اندازه کاغذی که در تنظیمات چاپ انتخاب شده است، یکی نباشد تصاویر نصف و بریده چاپ می  شوند. اطمینان حاصل کنید که کاغذ درست  استفاده می شود. همچنین، از پیش نمایش چاپ استفاده کنید تا ببینید آیا تصویر کامل است یا خیر. ممکن است  نیاز باشد تصویر خود را تغییر داده تا متناسب با صفحه باشد.

مسائل مربوط به مدیریت

در برخی تنظیمات، چاپگرها می توانند به بیش از یک کامپیوتر وصل شوند. این باعث می شود که یک دفتر کارآمد تنظیم شود. با این حال، اگر دستورالعمل چاپ از یک کامپیوتر صادر شد، اما چاپگر چاپ نکرده بود، ممکن است با احراز هویت کاربر مشکل ایجاد شود. اگر شما مدیر اصلی (primary administrator) هستید، با اجازه دادن به چاپگر می توانید به راحتی آن را درست کنید. در غیر این صورت، باید برای دسترسی به مدیریت، با  کامپیوتر اصلی (administrator) دسترسی را ممکن سازید.

قطع متن

هنگام چاپ ممکن است متن یا تصویر را قطع کنید. این اتفاق می افتد زمانی که فونت ها به درستی نمایش داده نمی شوند یا چاپگر معیار متفاوت دارد. این موضوع را می توان با تغییر سبک فونت حل کرد. در مایکروسافت exel یا word، کاربران می توانند “Normal Style” یا نوع Truefont را انتخاب کنند. اطمینان حاصل کنید که یکی از این گزینه ها انتخاب شده است. کاربران می توانند نوع صحیح را در “Format” و “Style” پیدا کنید. انتخاب فونت با اندازه مناسب ممکن است کمی در  نسخه های مختلف مایکروسافت آفیس متفاوت باشد.

کاراکترهای جا انداخته شده

کاراکترهای جا انداخته شده شبیه به حذف متن است. این مسئله خود چاپگر نیست، بلکه بخاطر فرمت فایل چاپ شده است. هنگام چاپ با فونت Truetype، فونت ها را می توان برای چاپ به صورت گرافیکی انتخاب کرد. این تنظیم مشکل کاراکترهای جا انداخته شده را حل خواهد کرد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که سبک فونت یا نوع Normal یا Truefont است.در تمامی نسخه های مایکروسافت آفیس شما می توانید به Setup برای چاپگر بروید و گزینه options  را انتخاب کنید. فونت چاپ را به عنوان گرافیک (graphic) انتخاب کنید و سپس OK را کلیک کنید. کاراکترهای جا انداخته شده باید بدون مشکل چاپ شوند.

پیغام خطا : در انتظار تایید مجدد (Awaiting Redial)

چاپگرهای چند منظوره قادر به اسکن و ارسال فکس هستند. هنگام ارسال یک فکس یک پیام به شما می گوید: در انتظار تایید مجدد(Awaiting Redial)، اگر فکس انجام نشود، دستگاه با فواصل 5 دقیقه ای مجددا ارسال می کند و سپس یک گزارش مشغول یا بدون پاسخ چاپ می کند. کاربران باید از موارد زیر اطمینان حاصل کنند:

  • شماره فکس درست است
  • اطمینان حاصل کنید که خط تلفن به طور صحیح به چاپگر در محل “Line” متصل است .با قطع اتصال و سپس اتصال مجدد مطمئن شوید که اتصال برقرار است.
  • برای اطمینان، بررسی کنید که دستگاه دارای شماره گیر است.

قابل شناسایی نیست (Cannot Detect)

در صفحه LCD پرینتر، پیام « قایل شناسایی نیست(Cannot Detect)» ظاهر می شود. این پیام خطا بعد از نصب جوهر جدید رخ می دهد اگر آن را خیلی سریع نصب کرده باشید، اگر شکسته شده باشد ، یا اگر  فقط چاپگر به بازنشانی(reset) نیاز داشته باشد کارتریج جوهر را بیرون بیاورید و آن را  دوباره به چاپگر وصل کنید، اطمینان حاصل کنید که در جای درستی قرار دارد. برای پرینترهای رنگی، باید جوهر رنگی را در جای درست برای چاپگر قرار دهید. اگر پیام خطا هنوز نشان داده می شود، چاپگر می تواند بازنشانی(reset) شود. تقریبا  هر مدل چاپگر روش بازنشانی(reset) مخصوص خود را دارد، بنابراین مهم است که دستورالعمل بازنشانی (reset) درست برای مدل مورد نظر خود را اجرا کنید.

توقف بر روی روشن/خاموش برای ادامه

اگر صفحه نمایش LCD روی دستگاه پیام: “حالت  روشن / خاموش برای ادامه دادن (Standing by ON/OFF to resume)”  را نمایش داد.دستگاه در حال رفتن به حالت ذخیره است. در حالت ذخیره یا خاموش، صفحه نمایش سیاه می شود و خاموش می شود. با فشار دادن دکمه روشن (power) یا کلید ذخیره انرژی (Power save)، دستگاه را دوباره روشن کنید. هدف از حالت صرفه جویی برای بیشتر دستگاه است، اگراز پرینتر را در هر روز استفاده نمی شود. در حالت خاموش، چاپگر هنوز هم می تواند سرچاپ( printhead) را تمیز کند و هر خط تلفنی که متصل شده همچنان فعال خواهد بود.

چاپ امکان پذیر نیست 46 (Print Unable 46)

چاپ غیر ممکن 46 Print Unable46)  ) ،یک پیام خطا است که اگر جاذب جوهر تقریبا پر شود، رخ خواهد داد. هنگامی که سر چاپی تمیز می شود، جاذب جوهر جوهر هایی را که  تمیز شده نگه می دارد. به طور معمول، جذب جوهر ها باید برای  تمام عمر دستگاه ادامه یابد. اگر این پیام ظاهر شود ممکن است درست نباشد، با به روزرسانی سیستم عامل دستگاه، پیام باید از بین برود.

Comm.Error

چاپگر چند منظوره می تواند با برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف یا خطوط تلفن مشکل داشته باشد. هنگام ارسال یا دریافت فکس می تواند خطا در خط تلفن ایجاد شده باشد. در این مورد، مجددا فکس را امتحان کنید. اگر پیام همچنان ادامه دارد، مشکل ممکن است به دلیل تنظیم نادرست چاپگر یا خط تلفن باشد. خطوط دیگر را قطع کنید تا بتوانید  دلیل مشکل را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه به طور دقیق متصل شده است و خطوط مختلف را  جداگانه وصل کنید.

پیشفرض به فکس

اگر اسناد چاپ شده به جای چاپ به فکس ارسال شود، مشکل را می توان به راحتی حل کرد. تنظیمات چاپگر باید تغییر کند. روی نماد چاپگر در منوی کنترل پنل کلیک راست کنید. آن به عنوان دستگاه پیش فرض انتخاب کنید.

رسانه پر است (Media full)

صفحه نمایش LCD در چاپگر پیام خطا  “Media full” را نشان می دهد .وقتی که  از یک کارت حافظه استفاده می شود. چاپگر فقط می تواند مقدار خاصی از فایل ها را ذخیره کند، بنابراین اگر کارت حافظه بیش از حد پرباشد چاپگر قادر به کار نخواهد بود. برای آزاد کردن فضای روی کارت حافظه، فایلهای غیر ضروری را حذف کنید.

امکان پیام نیست 

وقتی چاپگر نتواند  از دستور پیروی کند، پیام “امکان پیام نیست (Unable to Message) ” را نمایش میدهد، چه برای پاک کردن، چاپ، init  یا اسکن کردن باشد. برای حل این مشکل ابتدا نوار کدبندی (encoder strip) را تمیز کنید. ذرات خاک خارجی در نوار، یک علت شایع برای بسیاری از مسائل است. مهم است که جهت های خاصی را دنبال کنید زیرا در هر مدل چاپگر کمی تفاوت  خواهد داشت.

برای تمیز کردن نوار از پارچه بدون پرز مانند پارچه مانیتور خشک یا تی شرت استفاده کنید. مهم است که از هیچ محصول کاغذی استفاده نکنید. نوار کدبندی یک نوار پلاستیکی واضح است که در مقابل یک نوار سفید قرار دارد.  که معمولا یک هشدار وجود دارد که این نوار را لمس نکنید. به این مفهوم که نباید با دست آن را لمس کرد زیرا روغنها می توانند به آن آسیب برسانند.

صدای نویز کلیک کردن

گاهی اوقات هنگامی که شما چاپ می کنید و چاپگر شروع به گرم شدن می کند، ممکن است یک صدای کلیک کردن مزاحم بشنوید. در بعضی موارد، هنگامی که روی چاپ کلیک می کنید، کلیک می شود، اما بعد از آن متوقف میشود و چاپ ادامه می یابد در موارد دیگر، کلیک کردن ادامه می یابد و شما ممکن است قادر به چاپ نباشید. چند دلیل برای وجود سر و صدا ممکن است. اول، اگر شما تازه  درام خود را جایگزین کرده اید، ممکن است که واحد معیوب باشد. اگر مشکل جل نشود، باید واحد درام جایگزین شود.

در موارد دیگر، می تواند مشکل هم ترازی یا کالیبراسیون وجود داشته باشد. لغزنده ای بر روی واحد درام وجود دارد که ممکن است خارج از تراز باشد. سعی کنید آن را به جلو و عقب کشیده و اطمینان حاصل کنید که آن را درجای مناسب قبل از بازگشت دوباره به چاپگر است. راه حل دیگر این است که وجود هر گونه مانع، مانند کاغذ چک کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از تلاش برای چاپ مجدد، هیچ چیز دستگاه واحد درام را مسدود نکرده است.

قادر به شبیه سازی کار نیست (Unable to mopy job)

در چاپگر HP LaserJet، این خطا ممکن است زمانی که خرابی های  حافظه و یا سیستم اجازه ندهد که کار شبیه سازی شود رخ دهد. اصطلاح mopy در ابتدا ممکن است خطا معمولی به نظربیاید ، اما این اصطلاح برای چندین کپی از نسخه اصلی، یا  چندین نسخه اصلی پرینت  یا چندین خروجی اصلی است. یک پرینتر mopy نسخه اصلی تولید می کند در حالی که یک دستگاه فتوکپی کپی تولید می کند. کاربر کامپیوتر یک گزینه را انتخاب می کند تا مقدار مشخصی از نسخه های یک سند را از طریق یک برنامه یا رابط درایور چاپگر چاپ کند. هنگامی که خطای شبیه سازی(mopy job error) پدیدار می شود، فقط یک نسخه چاپ خواهد کردد. برای حل این مشکل، DIMMS RAM و / یا هارد دیسک EIO را بازنشانی(reset) کنید. ممکن است نیاز به نصب حافظه اضافی باشد.

پردازش cleaning page

cleaning page فرایندی است که به پاک کردن داخل چاپگر کمک می کند. این فرآیند معمولا با استفاده از ورق شفاف یا مقیاس کاغذ کپی (18 تا 24 پوند) با سطح صاف است. چاپگر باید بیکار باشد و قبل از پردازش صفحه تمیز کاری باید نور آماده باشد. زمان انتظار برای پردازش cleaning page ممکن است متفاوت باشد. و بین 2 دقیقه تا 5 دقیقه تکمیل می شود.

چاپ خاکستری یا پس زمینه خاکستری

اگر چاپگر یک صفحه از متن خاکستری را به جای سیاه تولید می کند، ممکن است به دلیل تنظیمات تراکم چاپ یا گیرنده نور باشد. بسیاری از پرینترهای لیزری دارای کنترل تراکم چاپ هستند که به کاربران اجازه می دهد تا جوهر افشان چاپی را دستکاری کنند. و تراکم چاپ را برای رنگ عمیق تر و سیاه تر افزایش دهید. گیرنده نور ممکن است عامل اصلی مشکل باشد.

با گذشت زمان، گیرنده نور فرسوده می شود، کمتر شارژ  را نگه می دارد، و در نهایت تونر کمتری  از توسعه دهنده به صفحه انتقال می دهد. این به این معنی است که چاپ خاکستری خواهد شد. به احتمال زیاد افزایش تنظیم تراکم مشکل  را حل می کند، اما در نهایت، باید گیرنده نور  جایگزین شود. از سوی دیگر، اگر تراکم چاپ بیش از حد بالا باشد، پس زمینه خاکستری  بخاطر مقدارزیاد تونر تولید می شود. برای پیدا کردن بهترین تنظیمات، تدریجا تراکم چاپ را تنظیم کنید.

نقاط در فواصل منظم و بزرگ

اگر نقاطی در صفحه چاپ شده وجود داشته باشند که در فواصل بزرگ قرارگرفته باشد، احتمال سوراخ، خراشیدگی، تو رفتگی یا سایر آسیب ها روی سطح گیرنده نور وجود دارد. اگر این قطعه چاپگر را می توان برداشت، این کار را انجام دهید و آن را بررسی کنید تا تعیین کنید که آیا نقص وجود دارد. در صورت وجود ، این واحد باید به طور کامل جایگزین شود. اگر گیرنده نوری را نمی توان برداشت ، لازم است که با  مهندس خدمات (تعمیرکار سلام) برای بازرسی دستگاه تماس بگیرید.

نقاط به طور در فواصل منظم و کوچک

نحوه ی ایجاد  لکه های در صفحه چاپ شده تعیین کننده  دلیل ایجاد آنها است و برای پیدا کردن راه حل ممکن مهم است. نقاطی که در فواصل نزدیک اتفاق می افتد ممکن است بوسیله تونر انباشته شده بر روی فیوزر ایجاد می شود. برای خنک کردن فیوزر،  حداقل 15 دقیقه  دستگاه را خاموش کنید. فیوزر بسیار داغ است، بنابراین احتیاط کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی خنک شده است. پد تمیزکننده فیوزر برای رسوبات تونر را بررسی کنید و در صورت لزوم پد تمیزکننده  را جایگزین کنید. متاسفانه، معمولا خودتان  نمی توانید  فیوزر را بررسی کنید و باید با مهندسین خدمات تعمیرکارسلام برای بازرسی دستگاه تماس بگیرید.

جدا شدن تصاویر گرافیکی

اگر سعی کردید یک تصویر را چاپ کنید، اما آن را به دو صفحه تقسیم کرد، احتمالا به دلیل کمبود حافظه برای پردازش صفحه است. برای چاپ صفحات پیچیده تر و گرافیک های بزرگ، حافظه بیشتری برای چاپگر لازم است. اگر مشکل ادامه پیدا کند، حافظه اضافی را اضافه کنید اگر چاپگر حافظه اضافی نداشته باشد، سپس یک صفحه وضعیت (status sheet) چاپ کنید.

صفحه وضعیت (status sheet) به شما نشان می دهد چقدر حافظه نصب شده است اگر خطاهای حافظه وجود دارد. این مسئله همچنین می تواند یک مسئله قالب بندی باشد. اطمینان حاصل کنید که چیزی که چاپ می کنید  برای یک صفحه قالب بندی شده است. قبل از چاپ، دکمه پیش نمایش چاپ را بررسی کنید تا ببینید چند صفحه است.

متن جدا شده

متن جدا شده خطایی مشابه گرافیک جدا شده است. ممکن است خطای نصب در برنامه نرم افزاری که متن را می فرستد وجود داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که تنظیم برنامه به اندازه  طول صفحه، حاشیه ها و اندازه فونت تنظیم شده است. متن جدا شده معمولا  خود توسط چاپگر ایجاد نمی شود، بنابراین  در کامپیوتر و برنامه هایی که از آن برای چاپ استفاده  می کنید بدنبال خطای نصب باشید.

خطای چاپ دو طرفه

در بسیاری از چاپگرهای چند منظوره، چاپ دوبلکس گزینه ای است. این نوع چاپ اجازه می دهد تا کاربران در هر دو طرف کاغذ چاپ کنند. خطاهای رایج بسیاری وجود دارد که می تواند با چاپ دو طرفه رخ دهد. یکی از معروف ترین مشکلات این است که صفحات چاپ شده به وسط و در پشت کاغذ. راه حل این است که چشم انداز یا پرتره را انتخاب کنید و گزینه ی کوهپیمایی عمودی را تولید می کند. این باید کار چاپ را به جهت درستی تغییر دهد. یکی دیگر از مشکل آزار دهنده این است که پس از چاپ، صفحات باید مرتب شوند. باید گزینه ای برای صفحات چاپ در معکوس در جعبه تنظیمات پیشرفته وجود داشته باشد. فقط پس از اتمام چاپ، این صفحات را انتخاب کنید.

خطای چاپ دوطرفه

در بسیاری از چاپگرهای چند منظوره، گزینه چاپ دوبلکس  وجود  دارد. این نوع چاپ اجازه می دهد تا کاربران در هر دو طرف کاغذ چاپ کنند. خطاهای رایج بسیاری وجود دارد که می تواند با چاپ دو طرفه رخ دهد. یکی از معروف ترین مشکلات این است که صفحات چاپ شده در پشت  و جلو کاغذ جهت مخالف دارند.

راه حل این است که چشم انداز یا پرتره را انتخاب کنید و گزینه ی عمودی را تولید می کند. این باید کار چاپ را به جهت درستی تغییر دهد. یکی دیگر از مشکل آزار دهنده این است که پس از چاپ، صفحات باید مرتب شوند. باید گزینه ای برای صفحات چاپ در معکوس در جعبه تنظیمات پیشرفته وجود داشته باشد. فقط پس از اتمام چاپ، این صفحات را انتخاب کنید.

مهم نیست که  با چه مشکلی برخورد می  کنید، ما در تعمیرکار سلام تلاش می کنیم که نه تنها بهترین محصولات با کیفیت بلکه بهترین سرویس را نیز ارائه دهیم. این راهنمایی کلی برای کمک به شما اینجاست، اما اگر نیاز به کمک بیشتری دارید، با تعمیرکار سلام تماس بگیرید، نمایندگان ما به شما در هر صورت ممکن کمک خواهند کرد!

تعمیرکارسلام

اولین و بزرگترین سامانه تخصصی تعمیرات انواع لوازم دیجیتال، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری و خانگی در ایران. برای تعمیر پرینتر خود، کافیست سفارش تعمیر خود را در سامانه تعمیرکارسلام ثبت کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫25 نظرها

  1. سلام .
    پرینتر canon pixma G2410 تازه خریداری کردم .
    و بالاترین کیفیت را برای چاپ استفاده می کنم
    ولی بعد از گذشت مدتی از چاپ عکس ، رنگ عکس از بین می رود . لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست .
    کاغذ یا پرینتر .

  2. پرینتر من اچ پی هستش. هر وقت از فلان سامانه می خوام پرینت بگیرم اول یه صفحه سفید پرینت میگیره بعدش باید ادامه رو بزنم تا صفحه اصلی رو پرینت کنه بعدش یه عکس از خودش پرینت می کنه. چیکار کنم ؟ هر پرینت لااقل سه دیقه وقتمو می گیره. کلافم کرده

  3. با سلام
    ببخشید من یه چاپگر چند کاره سامسونگ مدل 4623fh دارم
    مشکلش اینه که کپی که میزنم یا ارور تونر میده یا اینکه چاپ هم که میزنه فقط سربرگ برگه رو تا نصفه دوبار تکرار میزنه روی یه برگه حالا میخواستم مشکل چاپگرم رو بدونم اگه زود جوابم رو بدید ممنون میشم
    با تشکر

  4. سلام
    یک دستگاه فتوکپی sharp ar-5516 داریم که پودرش تمام شده بود که شارژش کردم. ولی بازم دستگاه میگه شارژ Low در صورتی که فتو می گیرد ولی کم رنگ چاپ می کند. ضمنا اگر درجه رنگش را زیاد کنم بیش از حد پررنگ چاپ می کند. بنظر شما کد نیاز است به دستگاه پس از شارژ مجدد بدهیم؟ راهنمایی بفرمائید. کد چیست؟

    1. با عرض پوزش از اساتید محترم ، به نظرم همان کاغذی که کپی گرفتید را برگردانید و در پرینتر قرار داده و بعد از پشت موضوع اسکن کرده و در پشت همان کاغذ اولیه پرینت کنید

  5. سلام
    پرینتر4 کاره سامسونگ scx4655fn دارم کارتریچ را شارژ کردم چراغ قرمزشده و پیغام new cartridg میده برنامه ریست هم نمیدونم

  6. سلام من یه چاپگر کوچیک سامسونگ ایکسپریس مونو دارم بعد یه pdfرو زدم چاپ بشه بعد وسط چاپ من یه دفعه که براش برگه میزاشتم همه برگه ها رو با هم گرفت بعد از اون که pdf رو بیرون رفتم چاپ کردم هر بار روشنش میکنم سریعا هون pdfرو چاپ میکنه اون هم120 صفحه هستش من نمیتونم بزارم چاپ کنه چون هم برگه اصراف میشه هم جوهر من باید چی کار کنم که دیگه pdfرو چاپ نکنه لطفا زود جواب بدین خیلی لازم دارم چاپگرمو .

  7. باسلام ، حدود هفت هشت سال قبل پرینتر لیزری HP 4650 خریداری کردم تقریبا شش ماه بعد به علت تغییر شغل بلااستفاده شد بعد از چند سال عدم استفاده هفته قبل به لپتاپ وصل کردم و چند تا پرینت گرفتم گذشته از تداخل رنگها خطوط عمودی خیلی زیاد در رنگهای متفاوت همراه با موضوع چاپ پرینت شد حدسم اینه که تونرها خشک شدند شما چی صلاح میدونی لطفا راهنمایی بفرمائید . شاد باشید

  8. با سلام من یه epson stylus photo 1410 دارم همیشه چندتا صفحه اولی که چاپ میکنم با سرعت خوبی میزنه ولی صفحات بعدی رو خیلی خیلی کند میزنه بطوری که هر چند دقیقه یه صفحه چاپ میکنه

  9. سلام
    چاپگر پس از نصب درایور چاپ میگیرد ولی رو پیش فرض ست نمیشود
    چاپ رنگی هم نمیگیرد، تونر دارد چون دمو پیچ رنگی میدهد
    مدل
    Hp color laserjet 1815 ni

  10. با سلام چاپگر مورد استفاده من hl 5240 است وقتی باهاش میخوام کارنامه بچه ها را چاپ کنم قسمت بالای کارنامه را چاپ نمی کند لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه باید تنظیمش کنم ممنون ار راهنمایی

  11. سلام. از کنترل پنل پرینتری m12a رو حذف کردم. و سپس پرینتر دیگه ای نصب کردم. هر وقت میخوام پرینت بگیرم، اول یه فایلی از پرینتر قبلی پرینت میگیره.

  12. اچ پی تعمیر یک مرکز تخصصی تعمیرات پیرینتر در محل است و مشاوره آنلاین برای تعمیر پرینتر دارد

    (مشاوره رایگان 02188314031)
    تعمیر پرینتر در محل

  13. باسلام من پرینتر اپسون p50 دارم جفت چراغ مبزنه و با برنامه هم ریست کردم ولی هنوز مشکلش حل نشده امکان راهنمایی هست ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن