اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات پاور

تعمیرات پاور سوئیچینگ

پاورها‌ی جدید با نام «پاورهای رگلاتور سوئیچینگ» شناخته می‌شوند. در اغلب پاورها ابتدا ولتاژ 220 ولتی AC وارد شده و به وسیله‌ی دو دیود، یکسوسازی و از طریق دو خازن، این ولتاژ فیلتر می‌شود. این روند باعث ایجاد دو منبع ولتاژ بالا می‌شود که یکی مثبت و دیگری منفی است. پس از آن یک جفت ترانزیستور به منظور سوئیچ کردن این منابع ولتاژ بالا به نخستین سیم‌پیچ یک ترانسفورماتور به کار می‌رود که سرعت این سوئیچ کردن بسیار بالاست.

سرعت یک سوئیچ معمولی در حدود 40000 دور بر ثانیه با KHz 40 است. معمولاً از یک مدار مجتمع برای کنترل ترانزیستورها استفاده می‌شود. این IC نه تنها سرعتی که ترانزیستورها در آن سوئیچ می‌شوند را کنترل می‌کند بلکه میزان زمانی که در آن ترانزیستورها دارای انرژی می‌شوند را نیز کنترل می‌کنند. ولتاژ خروجی پاور با استفاده از مدت زمان روشن بودن ترانزیستور تعیین می‌شود. اگر ترانزیستورها مدت طولانی‌تری روشن باشند، ولتاژ خروجی پاور افزایش یافته و اگر مدت کمتری روشن باشد ولتاژ خروجی کاهش می‌یابد. این پدیده تحت عنوان مدولاسیون پهنای پالس شناخته می‌شود. ما در تعمیرکارسلام بطور تخصصی شما را با بخش های اصلی پاورهای سوئیچینگ و نحوه تعمیرات آنها آشنا خواهیم کرد:

شرح علائم اختصاری قطعات داخلی پاورهای ATX

 قطعات داخلی پاورهای ATX

A: پل یکسو کننده

B: خازن‌های فیلترکننده‌ی ورودی

بین B و C: هیت سینک‌های ترانزیستورهای ولتاژ بالا

C: ترانسفورماتور

بین C و D: هیت سینک‌ ولتاژ پایین، یکسو کننده‌های جریان بالا

D: کویل فیلتر خروجی

E: خازن‌های فیلتر خروجی

خروجی ترانسفورماتور (که حالا تبدیل به جریان متناوب شده است) در مرحله‌ی بعد به وسیله‌ی دیودهای ویژه‌ای با سرعت بالایی به منظور برگرداندن جریان متناوب به جریان مستقیم یکسو می‌شود. با این حال این جریان خروجی کاملا خالص نیست و برای حذف نویزهایی که به دلیل فعالیت سریع ترانزیستورها در فرآیند سوئیچینگ تولید می‌شوند به فیلترهای گسترده‌ای نیاز دارند. فرآیند فیلتر به وسیله‌ی ترکیبی از خازن‌ها و کویل‌ها (که به آن‌ها چوک نیز گفته می‌شود) انجام می‌شود.

ولتاژ خروجی پاور به وسیله‌ی برخی از خروجی‌های برگشتی به مدار مجتمع که ترانزیستورهای سوئیچینگ را کنترل می‌کنند؛ تنظیم می‌شود. اگر ولتاژ خروجی خیلی کم باشد IC اجازه می‌دهد که ترانزیستورها مدت زمان طولانی‌تری فعالیت کنند و اگر ولتاژ خروجی بیش از حد بالا باشد، IC ترتزیستور را قطع می‌کند تا ولتاژ خروجی کم شود.

خرابی‌های پاور

خرابی‌های پاور

ما در تعمیرکارسلام متوجه شده‌ایم که تنها تعداد کمی از اجزای موجود در پاورهای رگلاتور دچار خرابی می‌شوند. شایع‌ترین خرابی در  ترانزیستورهای سوئیچینگ است. اتصال کوتاه ترانزیستورها باعث ایجاد جریان خیلی زیادی می‌شود که در طول ترانسفورماتور جاری شده و موجب سوختن فیوز می‌شود.

خرابی ترانزیستورها اغلب به دلیل وجود خازن‌های نامرغوب اتفاق می‌افتد.

اتفاقی که در خازن‌های فیلتر خروجی رایج است وجود خازن‌هایی است که دارای برآمدگی یا نشتی هستند. خازن دارای اشکال باید با خازن مرغوب جایگرین شود. برای اینکه از تعویض مکرر خازن‌ها اجتناب شود بهتر است که از خازن‌های با ESR پایین استفاده شود. این خازن‌ها به صورت خاصی طراحی شده‌اند که به منظور کنترل شرایط فیلتر در یک پاور به کار می‌روند.

اکثر تولیدکنندگان پاور، خازن‌های با ESR پایین را به عنوان تجهیزات اولیه نصب نمی‌کنند زیرا این خازن‌ها نسبت به خازن‌های معمولی گران قیمت‌ترند. با این حال تعویض خازن‌های معمولی با خازن‌های ESR پایین ارزش دارد زیرا عمر پاور با این جایگزینی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. ما در تعمیرکار سلام زمانی که بر روی یک پاور کار می‌کنیم تمام خازن‌های فیلتر خروجی را صرفنظر از اینکه آن‌ها سالم هستند یا نه با خازن‌های با ESR پایین جایگزین می‌کنیم. این کار یک اقدام احتیاطی است.

خرابی در دیودها یکی دیگر از اشکالات شایع است.

تعدادی دیود در پاور وجود دارد که بروز خرابی در هریک از آن‌ها موجب می‌شود که فیوز  بسوزد و یا خاموش شود. شایع‌ترین خرابی‌های دیودها ناشی از اتصالی در یکسو‌کننده‌های خروجی 12ولت یا 5- ولت می‌شوند. خرابی این دیودها منجر به سوختن فیوز نمی‌شود. پاور به سادگی اتصالی را تشخیص داده و خود به خود خاموش می‌شود.

برخی از خرابی‌ها ممکن است بخاطر استفاده از خروجی‌های +12ولت و -5ولت رخ دهد. در پاورها، خروجی -5ولت در مقابل جریان بیش از حد محافظت نمی‌‌شود. بروز اتصالی در سوکت لامپ ممکن است منجر به سوختن فیوز شود چون جریان خیلی زیادی از پاور می‌کشد. اگر به جای لامپ‌های 12ولت از لامپ‌های 6 ولت استفاده شود، دیودهای 12 ولت می‌سوزند. دیودهای ورودی ولتاژ بالا نیز ممکن است اتصال کوتاه داشته باشند. این اتفاق اغلب همراه با اتصالی ترانزیستورها می‌افتد و طی آن فیوز می‌سوزد.

تست و تعمیر پاور

تمامی تست‌ها در حالی انجام می‌شود که دستگاه از برق خارج شده است. چک کردن دستگاه را با بررسی جفت ترانزیستورهای سوئیچینگ شروع کنید. این ترانزیستورها روی هیتسینک‌هایی که به خنک شدن آن‌ها کمک می‌کند نصب می‌شوند. آن‌ها را با استفاده از یک اهم‌متر یا مولتی‌متر دیجیتال تست کنید. اتصال امیتر و کلکتور هر ترانزیستور را چک کنید. هرکدام از ترانزیستورها که دارای اشکال بود با یک ترانزیستور سالم جایگزین کنید. البته برخی از تعمیرکاران معتقدند که حتی اگر یکی از ترانزیستورها عیب داشت باید هردو را تعویض کنید اما ما در تعمیرکارسلام معتقدیم که این کار لازم نیست.

چک کردن اتصالی امیتر و بیس زمانی که ترانزیستورها در مدار قرار دارند انجام می‌شوند. زمانی که ترانزیستورهای سوئیچینگ خراب می‌شوند قطعاً اتصال بین امیتور و کلکتور دارای اشکال است. با این حال اگر شک داشتید ترانزیستورها را بیرون آورده و آن‌ها را چک کنید.اگر ترانزیستورها اتصالی داده باشند، فیوز می‌سوزد. حتما دیودهای ولتاژ بالا را نیز چک کنید. دیودهای ولتاژ بالا معمولا قسمتی از پل یکسوساز هستند، اگرچه ممکن است به صورت جداگانه هم وجود داشته باشند.

گام بعدی این است که یکسو کننده‌های خروجی را چک کنید.

برای تست کردن سه جفت دیود وجود دارد. یک جفت مربوط به خروجی 5- ولت است. اندازه‌ی این دیودها نسبتاً کوچک است و به اندازه‌ی 1N4004 که در همه جا وجود دارد و همه‌ی ما با آن‌ها آشنا هستیم. دیودهای 12+ ولت معمولاً مقداری بزرگترند. دو دیود خروجی 5+ ولت به صورت یک پکیج دیود دوگانه (dual-diode) در کنار هم قرار گرفته‌اند که بسیار شبیه به یک ترانزیستور به نظر می‌رسند. این پکیج هم مانند ترانزیستور سوئیچینگ روی یک هیتسینک قرار گرفته‌ است.

به طور کلی دیودها دارای نمادهای شماتیکی هستند که روی آن‌ها مشخص شده‌اند. این دیودها معمولاً وقتی مدار وصل است تست نمی‌شوند. به جای اینکه کاملا مدار را از برد جدا کنید می‌توانید تست کردن آن‌ها را با استفاده از باز کردن لحیم دیودها انجام دهید. تجربیات ما در تعمیرکارسلام نشان داده است که در دیودهای خروجی 5+ ولت کمتر خرابی اتفاق می‌افتد. برای اینکه پاور، نویز ایجاد نکند تمام دیودها باید با دیودهای سرعت بالا جایگزین شوند.

اقدامات زیر را با جایگزین کردن همه‌ی خازن‌های خروجی با خازن‌های ESR پایین انجام دهید و بعد پاور را روشن کنید.

تغذیه باید وقتی بار الکتریکی وجود دارد آزمایش شود. از یک مقاومت 1 اهم 50 وات یا معادل آن به عنوان مقاومت بار استفاده کنید که بین خروجی 5+ ولت و زمین متصل شده است (DC COM). این 5 آمپر به منظور تست کردن کافی است.

اگر تغذیه هنوز خاموش است ممکن است مدار مجتمع دارای اشکال باشد. IC را از طریق جدا کردن آن از برد و متصل کردن آن به یک پاور دیگر که اطممینان دارید سالم است آزمایش کنید. ما در تعمیرکارسلام یک پاور اضافی که یک سوکت به آن وصل است داریم که از آن فقط به منظور آزمایش کردن مدار مجتمع استفاده می‌کنیم.  در همه‌ی پاورساپلای‌ها از یک IC مشابه از نوع 494  استفاده می‌شود. مدارهای مجتمع معادل عبارتند از: TL494CN، uA494، uPC494C، IR3MO2 و  MB3759 جایگزینی برای همه‌ی اینها ECG1729 است.

تهیه‌ی قطعات جایگزین:

یکی از عمده‌ترین استدلال‌ها برای اینکه پاور خراب را دور بیاندازید این است که قیمت قطعاتی که نیاز به تعویض دارند تقریبا با قیمت یک پاور جدید برابری می‌کند. اما این استدلال درست نیست.

اغلب اوقات شما تنها با نگاه کردن به سح بالایی خازن می‌توانید تشخیص دهید که خازن دارای اشکال است به این صورت که سطح بالایی آن دارای برآمدگی است و باید با یک خازن سالم جایگزین شود. گاهی اوقات ظاهر خازن سالم به نظر می‌آید اما درواقع دارای اشکال است که برای تشخیص این موضوع باید از ESRمتر استفاده کنید. خازن‌هایی را که باید سفارش دهید توسط شرکت هایی نظیر شرکت Nichicon ساخته می‌شوند. خازن 3300 میکروفاراد در 16ولت و 1000میکروفاراد در 25ولت را سفارش دهید. این خازن‌ها برای جایگزین کردن خازن‌های فیلتر خروجی در همه‌ی انواع مدل‌های پاور مناسبند. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید همیشه یک خازن ولتاژ بالاتر را جایگزین خازن‌های فیلتر کنید. به عنوان مثال یک خازن 1000میکروفاراد 16 ولت می‌تواند با خازن 1000میکروفاراد 25 ولت جایگزین شود.

خروجی 5-ولت خیلی بالاست:

بیشتر پاورهای سوئیچینگ دارای سه خروجی DC هستند. خروجی اصلی +5 ولت برق سیستم کامپیوتر را تامین می‌کند. خروجی‌های دیگر 12+ ولت و -5 ولت هستند. این خروجی‌ها اغلب به منظور قدرت سیستم تولید صدا و تقویت‌کننده‌های صوتی استفاده می‌شوند. وقتی که می‌خواهید پاوری را تست کنید لازم است که هر سه خروجی را چک کنید. این موضوع مخصوصا وقتی دارای اهمیت است که شما در حال بازی کردن هستید اما با اینکه بازی مشکلی ندارد صدا کاملا قطع و یا دارای اشکال است.

زمانی که پاور سوئیچینگ خراب می‌شود، معمولاً ولتاژ هر سه خروجی صفر می‌شود.

با این حال گاهی اوقات ممکن است که ولتاژ خروجی افزایش یابد. اگر متوجه شدید که خروجی‌های 5VDC+ و 12VDC+ طبیعی هستند و خروجی 5VDC- بسیار بالاست (مثلاً بالای 6VDC-) چوک فیلترهای 5VDC- را تعویض کنید.

قرار دادن یک چوک فیلتر  5- ولت حتی بدون دیاگرام شماتیک کار ساده‌ای است. تنها کافیست که خروجی 5VDC- پاور را روی برد‌ی که مدار روی آن قرار گرفته دنبال کنید. در نهایت به قطعه ای می‌رسید که شبیه به یک خازن به نظر می‌رسد اما روی آن علامت L نوشته شده که نشان‌دهنده‌ی یک کویل است. کویل روی یک کویل فریت پیچیده شده است و با یک پوشش پلاستیکی به نام روکش حرارتی جمع شونده پوشانده شده است. کویل را بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که پوشش حرارتی جمع‌شونده ذوب شده یا قسمتی از آن از بین رفته است، نشان می‌دهد که کویل مشکل دارد.

دو راه برای تهیه‌ی یک کویل وجود دارد. راهی که بیشتر ترجیح داده می‌شود این است که کویل را جدا کنیم. به عبارت دیگر شما می‌توانید سیم سوخته شده را از هسته‌ی فریت جدا کنید و با یک سیم با ضخامت مناسب دوباره یک کویل بپیچید. تعداد دورهای سیم آنقدر زیاد نیست که شما نتوانید در عرض پنج دقیقه یک کویل جدید را بپیچید.

جایگزینی خازن خروجی

ما در تعمیرکارسلام تماس‌های بسیاری از اپراتورها و تکنسین‌ها دریافت می‌کنیم که در تهیه‌ی خازن‌ برای جایگزین کردن آن در پاور رگلاتور سوئیچینگ با مشکل مواجه می‌شوند. ما توصیه می‌کنیم از خازن‌های برند Nichicon استفاده کنند. ما حدود دو سال است که از این خازن‌ها استفاده می‌کنیم و تا به امروز مشاهده نکردیم که مجدداً در خازن اشکالی رخ داده باشد.

ما توصیه می‌کنیم که دو خازن فیلتر خروجی برند Nichicon را سفارش دهید. برای خروجی 5VDC+ از خازن‌های 3300 میکروفاراد و 16VCD استفاده کنید. هر پاوری به این دو خازن نیاز دارد.

برای نظم‌دهی بهتر و راحت‌تر، ما از یک نوع خازن 1000میکروفاراد و 25ولت برای هر دو خروجی 12VDC+ و 5VDC- استفاده می‌کنیم. اگرچه برخی، برای خروجی 12VDC+ از یک خازن 2200 میکروفاراد استفاده می‌کنند اما ما تجربه کرده‌ایم که استفاده از خازن 1000میکروفاراد رضایت‌بخش خواهد بود. اکثر پاورها از یک نوع خازن برای خروجی‌های 12VDC+ و 5VDC- استفاده می‌کنند. بنابراین به تعدادی که خازن 3300 میکروفاراد سفارش می‌هید خازن 1000میکروفاراد نیز سفارش دهید. زمانی که خازن‌های فیلتر خروجی را تعویض می‌کنید بهتر است همه‌ی آن‌ها را یک باره تعویض کنید.

جایگزینی دیود خروجی

دیودهای خروجی خراب علت عمده‌ی خرابی پاور رگلاتور سوئیچینگ هستند. 25درصد تا 30درصد اشکالات پاورساپلای مربوط به دیودهای خروجی نامناسبند.

دیودهای سرعت بالا

سه جفت دیود خروجی برای سه خروجی 5VCD ، +12VCD و 5VCD- وجود دارد. این دیودها شبیه دیودهای معمولی نیستند. آن‌ها دیودهای سرعت بالا و fast-recovery هستند. دیودهای سرعت بالا به منظور کنترل سریع عملکرد پاورهای سوئیچینگ ساخته می‌شوند ( حدود 40هزار دور در ثانیه).

در تعمیرکارسلام به ندرت برایمان اتفاق افتاده که دیود 5+ ولت را در پاور رگلاتور سوئیچینگ تعویض کنیم. معمولاً شایع ترین خرابی ها در دیودهای خروجی 5- ولت و 12+ ولت اتفاق می‌افتند. این دیودها را به طور معمول وقتی در مدار قرار دارند چک می‌کنند. معمولاً مقاومت کمی در حد 100اهم در طول خروجی پاور وجود دارد که باعث می‌شود عدد کمتری را هنگام چک کردن دیودهای خروجی 12+ ولت و 5- ولت بخوانیم. بیشتر افراد وقتی می‌خواهند دیودها را تست کنند یکی از پایه‌های آن را با هویه قطع می‌کنند اما معمولاً می‌توانید این مرحله را انجام ندهید. زمانی که این دیودها خراب می‌شوند عموماً کاملاً کوتاه خواهند شد. به جای اینکه شما مقاومت 100 اهم را بخوانید مقاومتی در حدود صفر را خواهید خواند.

دیودهای جایگزین

دیودهای خروجی 12+ ولت معمولاً یک پارت نامبر  مانند PXPR302 یا FR302 دارند. این دیودها معمولاً 3 آمپر هستند. دیودهای 5- ولت اغلب از نوع PXPR1502 یا مشابه آن هستند. شیوه‌ی مهندسی توصیه می‌کند که از دیودهای سرعت بالا و fast-recovery در مدار استفاده شود. ما در تعمیرکارسلام دریافتیم که دیودهای معمولی خیلی زود خراب می‌شوند و برای جایگزین کردن گزینه‌ی قابل قبولی نیستند. هرچقدر که بیشتر روی تعمیر پاور کار کنید؛ برایتان آسان‌تر می‌شود. وقتی دریابید که بسیاری از پاورها تنها با تعویض یک دیود تعمیر می‌شوند، متوجه خواهید شد که پاور چیز دور انداختنی و یک بار مصرف نیست!

پاورساپلای‌ها‌ی خراب به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • خاموش و بی صدا با فیوز سوخته
  • خاموش و بی صدا با فیوز سالم
  • خاموش ولی همراه با سر و صدا و با فیوز سالم
  • ولتاژ خروجی سالم باشد ولی بازی روی پاور کار نکند

تعمیر پاور در صورتی که مورد دوم اتفاق بیفتد دشوارترین حالت است.

پاور سوئیچینگ به صورت زیر کار می‌کند:

سمت ولتاژ بالا:

یکسوسازی بروت فورس ولتاژ کابل اصلی تغذیه‌ی برق از طریق مجموعه‌ای از دیودها یا دیودهای مستقل و یا از طریق یک یکسوکننده‌ی پل چهارسر انجام می‌شود. این جریان با یک خازن فیلتر شده و به مدار سوئیچینگ و ترانزیستور سوئیچینگ اصلی می‌رود. مشکلاتی که در اینجا امکان دارد به وجود بیاید به صورت حالت 1 هستند و رفع کردن آن‌ها آسان‌تر است.

رگولاسیون:

این بخش مدار تا زمانی که که خروجی درست نباشد؛ خاموش نگه میدارد. و اسیلاتور ترانزیستورهای سوئیچینگ را راه اندازی کرده و  بر روی خروجی ترانسفورماتور فرکانس بالا از طریق مکانیزم فیدبک نظارت می کند. مشکلات در اینجا به صورت حالت 2 هستند که برطرف کردن آن‌ها دشوارتر است.

سمت ولتاژ پایین:

در این بخش دیودهای یکسوکننده، کویل‌های چوک فیلتر و خازن‌ها وجود دارند که خروجی AC فرکانس بالا را از ترانسفورماتور به خروجی DC که مورد نیاز است تبدیل می‌کنند. بخش کوچکی در مدار وجود دارد که فیدبک این تغییرات را به مدار تنظیم‌کننده انتقال می‌دهد تا همه چیز در حالت پایدار باقی بماند. مشکلات مربوط به این قسمت به حالت‌های 3 و 4 مربوط می‌شوند.

نکته ی مهم: همه‌ی روش‌هایی که برای عیب‌یابی ذکر شدند در حالتی انجام ‌می‌شوند که برق قطع است. به خاطر داشته باشید که مشکلات 2 ، 3 و 4 مربوط به مواردی هستند که در آن‌ها فیوز سالم است و قسمت ولتاژ بالای برد ممکن است دارای بار الکتریکی روی خازن‌های فیلتر بزرگ باشند. در بعضی از پاورها ممکن است مقاومت‌های فرعی وجود داشته باشد. از یک مقاومت 150 کیلواهم و 2/1 وات برای تخلیه‌ی خازن استفاده کنید و ولتاژ را اندازه‌گیری کنید تا از شوک الکتریکی و حادثه‌ی ناگوار مطلع باشید. جریان DC عضلات شما را قفل می‌کند. و اگر پاور را بردارید ممکن است نتوانید راه بروید. احتیاط‌های لازم را انجام دهید. همه‌ی پاورها مقاومت‌های فرعی دارند تا خازن‌های فیلتر اصلی را تخلیه بار کنند.

تعمیر خرابی‌های حالت ولتاژ بالا:

از اهم سنج استفاده کنید و مقاومت را در هر چهار سر یکسوکننده‌ی پل چک کنید. هیچ یک نباید صفر باشند اگر اینگونه بود جاهای آن را عوض کنید و اگر باز هم صفر بود قطعه را تعویض کنید.

اقدام فوق را برای قسمت‌های مختلف ترانزیستور سوئیچینگ اصلی هم انجام دهید، همین‌طور برای سایر نیمه هادی‌ها (دیود/ترانسفورماتور). در هر قسمتی که اتصالی وجود داشت قطعه را عوض کنید.

توجه داشته باشید که برخی از پاورهای سوئیچینگ از مقدار کمی مقاومت در اطراف ترانزیستور سوئیچینگ استفاده می‌کنند. اگر شما حدود 2 اهم را با اهم‌سنج خواندید ممکن است که مقاومت مذکور را هم قرائت کرده باشید. اگر قطعه ای اتصالی کرده باشد معمولاً مقاومت2/1 اهم یا کمتر را نشان می‌دهد.

اگر در هر قسمتی از بخش ولتاژ بالا اتصالی پیدا کردید باید مقاومت‌ها را چک کنید و هر کدام را که نیاز بود باز کرده و مقاومت جدیدی را جایگزین کنید. فیوز را تعویض کنید، هر اتصال لحیمی که باز شده بود را مجدداً لحیم کنید و دوباره آزمایش کنید.

تعمیر قسمت ولتاژ پایین:

به طور کلی سر و صدای پاور به معنی اشکال در خروجی است. مشکل می‌تواند از تنظیم‌کننده‌ی ولتاژ نیز باشد اما ما تا به حال با این مورد مواجه نشده‌ایم. در هر موردی که با سر و صدای پاور برخوردیم و روی دستگاه کار کردیم، در نهایت متوجه شدیم که دیود یکسو کننده در بخش ولتاژ پایین دارای اشکال است.

برخی از دیودها به صورت دیود دوگانه (dual-diode) هستند که شبیه ترانزیستور به نظر می‌رسند.  به برد مدار نگاه کنید، بیشتر آن‌ها با D# یا CR# نشان‌گذاری شده‌اند. این اجزا را با یک اهم‌متر تست کنید و دنبال قطعه‌ای باشید که در هردو قسمت دارای اتصالی است. بسیار اتفاق می‌افتد که دیودهای سرعت بالای دوگانه در یکی از قسمت‌ها مقاومت خیلی کمی نشان دهد طوری که به نظر می‌رسد اتصالی رخ داده باشد. اما در قسمت دوم مقاومت بیشتری خوانده می‌شود اگر اینطور نبود اتصالی اتفاق افتاده است.

یکسوکننده‌هایی که اتصالی دارند را جایگزین کنید. اتصالات لحیم کاری را ترمیم کرده و دوباره تست را تکرار کنید.

اگر پاور کار کرد اما بازی اجرا نشد. خازن‌های فیلتر را در خروجی پاورساپلای چک کنید. دنبال خازنی بگردید که سطح بالای آن برآمدگی دارد یا خازنی که کج شده و یا از جایش درآمده باشد. اگر همه چیز به نظر خوب رسید خازن‌ها را بچرخانید یا خروجی‌ها را با یک اسیلسکوپ چک کنید. اگر لازم بود خازن‌ها را تعویض کنید. اتصالات لحیم کاری شده را ترمیم کنید و دستگاه را دوباره تست کنید.

تنها زمانی می‌توان بدون طرح شماتیک تعمیر را انجام داد که اتصالات لحیم‌کاری شده جدا شده باشند.

اگر مشکلی به صورت حالت 1 و 3 ایجاد شد و نتوانستیم قطعه‌ای که اتصالی دارد را پیدا کنیم چکار کنیم؟ در این‌صورت کار سخت‌تر می‌شود. گاهی اوقات نیمه‌هادی دارای اشکال است. گاهی ممکن است نشتی جریان وجود داشته باشد به این معنی که مقاومت در مسیر رفت طبیعی باشد اما در مسیر برگشت از میزان نرمال کمتر باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید اجزا را با دقت بررسی کنید. اگر دیدید که مقاومت حدود 500 تا 1000اهم است (کمی بیشتر یا کمتر) پایه‌های لحیم‌کاری شده‌ی آن را جدا کنید و از روی برد خارج کنید و با یکی دیگر جایگزین کرده و دوباره مدار را چک کنید.

ما در تعمیرکار سلام سال‌هاست که تعداد زیادی  را تعمیر کرده‌ایم. حتما احتیاطات لازم را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که تخلیه بار در خازن‌ها اتفاق افتاده است و حتما در شرایط ایمن کار کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫20 نظرها

  1. با سلام
    تست دیودهای معمولی مدار از هر دو طرف روی برد راه می دهد ولی خارج از برد از یک طرف راه می دهد. حتما باید خارج از دیود تست شوند؟

  2. سلام خازن های صافی از نظر ظاهری سالم هستند اما افت ولتاژ در دوسر آنها وجود دارد یعنی 130 ولت نشان میدهد . مشکل از کجاست .؟

  3. سلام و خسته نباشید من یه چندتا منبع سوئیچینگ 12 ولت 2 امپر دارم دو تا از اونا مشکل اتصال کوتا داره یعنی زمانی که لامپ سری قرار میدم لامپ پر نور روشنه و خاموش نمیشه خازن صافی و ترانزیستور قدرت هم عوض کردم دیودهای ورودی هم خارج از برد تست کردم سالم هستند حتی ترانس سوءیچینگ هم با یه مدل سالم جایگزین کردم ولی همچنان اتصال کوتاه برقراره یعنی اینکه وقتی چند دقیقه با لامپ سری روشن میکنم هم لامپ روشنه هم ترانزیستور قدرت داغ میکنه یه تست دیگه هم انجام دادم وقتی ترانس سوئچینگ را از برد خارج میکنم و برد را به برق وصل میکنم مشکلی نداره و ولتاژ dc روی خازن صافی دارم روی پایه های ترانس هم ولتاژ هست ..ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام چندتا منبع تغذیه تابلو روان دارم مشکل همه اونا نبودن ولتاژ روی پایه ای سی tl494هست !توی مسیر برد تمام قطعات سالمند! ممنون میشم راهنمایم کنید!

  5. باسلام

     میشه بگید سلفهای پاور  چند میکرو هانری هستن؟ من به یک سلف 1000 میکرو 3 آمپر نیاز دارم که حایی پیدا نمیشه میخواستم ببینم میشه از پاورهای خراب برداشت؟

    ممنون از شما 

  6. تاثیر جایگذین کردن دیود های فست بجای دیودهای معمولی در ورودی و خروجی چطوری هست؟
    من یه پاور دارم که تمام خازن و سلف های ورودی تعویض کردم ولی بعد از چند ساعت استفاده نویز شدید با صدای تقریبا بلندی تولید میکنه . دیودهارو عوض کنم سرعت بالا بزارم تاثیر داره ؟

    1. فرکانس مدار اوسیلاتور چک کنید تغذیه سویچینگ اگر فرکانسش بیاد پایین تر از 20 کلیو هرتز صدا می ده یا اینکه PWM سویچ ماسفت ها به هم میریزه

  7. سلام،خسته نباشی،ی ترانس سویچینگ با برق ورودی ۸۵الی۲۶۵با خروجی ۱۲DC دارم ه وقتی میزنمش به برق در جا اتصالی میکنه ،میخاام مشکلشو بدونم و خودم حلش کنم،ممنون میشم کمکم کنید،رشته تحصیلی من برق هستش

    1. سلام، با لامپ سری تست کنید
      ولتاژ کاریش از 85 شروع میشه
      پس توش PFC داره
      اگه با لامپ سری تست می کنید بخاطر وجود PFC اتصال نشون میده
      اگه واقعا اتصال هست ماسفت PFC یا ماسفت های سویچینگ سوخته

  8. بسیار عالی بود
    کاملا مشخص هست که از روی علم و تجربه زیاد به تشریح خرابی های پاور پرداختید
    من نتنها خودم از طرفدار های سایت شما شدم بلکه به دوستان و همکارانم هم توصیه میکنم و این سایت رو برای آنها هم ارسال میکنم که آنها هم استفاده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن