اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات تلویزیونتعمیرات صوتی و تصویری

آموزش تعمیرات تلویزیون LCD و LED

چگونه تلویزیونی که روشن نمیشود را تعمیر کنیم؟!

تلویزیون های مدرن صفحه تخت دارای مشکلات شناخته ای در رابطه با خراب شدن خازن ها هستند. اگر تلویزیون LCD یا LED شما روشن نمی شود یا صدای کلیک های مکرر از آن شنیده می شود. فرصت مناسبی است تا با صرفه جویی صدهاهزارتومان به تعمیرات تلویزیون خود بپردازید:

شاید با خودتان فکر کنید، تعمیرات تلویزیون  LED یا LCD ممکن است خیلی عحجیب و غریب به نظر برسد! اما ما در این بخش از آموزش تعمیرات تخصصی در تعمیرکارسلام روش هایی را آموزش میدهیم که تقریبا هر کسی قادر خواهد بود؛ آن را انجام دهد و این آموزش تعمیرات برای هر نوع تلویزیونی صدق خواهد کرد.

گام 1: مشاهده خرابی در تلویزیون

روشن نشدن تلویزیون

تصور کنید؛ نشسته و لم داده اید و آماده اید تا فیلم یا نمایش تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید. سعی میکنید تلویزیون را روشن می کنید اما هیج اتفاقی نمی افتد! دچار تردید می شوید که آیا دکمه پاور را زده یا خیر، مجددا تکرار میکنید و باز هم هیچ! در این حال متوجه صدایی مانند کلیک از تلویزیون خود می شوید.

تلویزیون های HD ارزان نیستند. خیلی از ماها باید حداقل حدود 3 میلیون تومان برای خرید تلویزیون جدید، کنار بگذاریم. من مطمئنم که بسیاری از شماها ایده هزینه کردن چند صدهزارتومان برای تعمیر را هم دوست ندارید.

خبر خوب. این آموزش تعمیرات واقعا ساده است. با داشتن تعدادی کمی ابزار و کمی تلاش در کمتر از یک ساعت میتوانید تلویزیون خود را تعمیر و مجددا از آن استفاده کنید.

آموزش گام به گام که در زیر شرح داده شده است مربوط به  تلویزیون سامسونگ مدل LN46A550 46″ می شود اما این راه حلی تعمیراتی ساده است که برای نوع تلویزیونی قابلیت اجرا دارد.

خبر بد. اگر تلویزیون شما به هر شکلی دچار آسیب فیزیکی شده است  یعنی تلویزیون افتاده، صفحه نمایش آن شکسته یا اب خورده است. این تعمیرات از عهده شما خارج است. اما اگر تلویزیون شما تا دیروز کار میکرد اما اکنون روشن نمی شود؛ آموزش تعمیرات تلویزیون زیر را بخوانید:

گام 2: ابزار مورد نیاز تعمیرات تلویزیون

ابزار تعمیرات تلویزیون

شما به 5 ابزار اصلی زیر برای تعمیرات احتیاج دارید:

  • هویه و سیم لحیم
  • پیچ گوشتی
  • انبردستی
  • کف چین
  • خازن های جایگزین

گام 3: ابزارهای اختیاری

ابزار تعمیرات تلویزیون

داشتن ابزارهای زیر الزامی نیست؛ اما می تواند فرایند تعمیرات را آسانتر کند.

  • پیچ گوشتی مغناطیسی، چرخشی ، انعطاف پذیر (برای کمک به باز کردن تمام پیچ های قاب)
  • پیچ گوشتی برقی (برای کمک به باز کردن تمام پیچ های قاب)
  • سیم قلع کش ویک ( برای جذب و برداشتن لحیم های ذوب شده)
  • فلکسی (فلکسی در لحیم کاری باعث ایجاد چسبندگی در قلع می شود)
  • مولتی متر(جهت تست خازن های خراب؛ زمانی مفید است که هیچ علایم ظاهری وجود نداشته باشد)

گام 4: پایه استند و دیواری را جدا کنیدیچ های قاب تلویزیون

پس از جدا کردن هر وسیله متصل به تلویزیون، باید استند یا پایه تلویزیون را جدا کنید.  اگر تلویزیون به دیوار نصب شده است لازم است تلویزیون را از دیوار باز کرده و براکت های نصب شده پشت تلویزیون جدا کنید.

فلش های قرمز:  برای باز کردن استند از تلویزیون، این پیچ ها را باز کنید.

فلش های آبی: برای جدا کردن پایه دیواری از تلویزیون (در تصویر نمایش داده نشده است) این پیچ ها را باز کنید.

تلویزیون را رو به بالا و داخل پایه استند قرارمی گیرد؛ بنابراین  وقتی پیچ های پایه استند را باز می کنید؛ نخواهد  لغزید. اما همیشه برای ایمنی بیشتر بهتر است از یک نفر کمک بگیرید تا به محض باز کردن پیچ ها از استند، تلویزیون را عمود نگه دارد. سپس هر یک از شما یک طرف  تلویزیون را بگیرید و با دقت آنرا روی یک سطح مسطح قرار دهید.

گام 5:هشدار

 

هنگامی که تلویزیون را بررسی میکنید،  همیشه آنرا صاف نگهدارید. (همانگونه که مشاهده می کنید) یا بر روی سطحی بخوابانید.  هرگونه فشار به گوشه ها میتواند به گلس شکننده جلو، آسیب وارد کند.

گام 6: تمامی پیچ هایی که پشت قاب تلویزیون بسته شده است؛ را باز کنید

در تصویر بالا قاب پشتی یک نمونه تلویزیون  می بینید. تصویر سمت چپ، تلویزیون LG 42LN5300 و تصویر راست Samsung LN46A550، اما همگی شبیه بهم هستند. همه پیچ های لبه خارجی قاب پشت تلویزیون را باز کنید. تعداد این پیچ ها ممکن است بین 10 تا 16پیچ باشد.

همچنین  اطراف هر ناحیه که ورودی برق و کابل قرار دارد، تعدادی پیج وجود دارد. شما این موارد را می توانید در وسط پایین تصویر مشاهده کنید.(با مستطیل قرمز هایلایت شده است).

گام 7: فراموش نکنید یافتن پیچ ها ممکن است دشوارباشد

ورودی های تلویزیون

اغلب اوقات درناحیه ورودی برق و سایر کامپوننت ها تعداد یک یا دو پیچ یافت می شود. انها را نیز باز کنید.

گام 8: قاب پشتی تلویزیون باز شده است

برد پاور تلویزیون

درحالی که قاب پشت تلویزیون باز شده است؛ عکس از تلویزیون خود بگیرید. این کار در هنگام اسمبل مجدد آن به شما کمک خواهد کرد.

برد پاور را بیابید. هر تلویزیونی کمی  متفاوت است؛ برد پاور از خازن تشکیل شده و بردی است که ورودی اصلی برق ابتدا وارد آن می شود.در تلویزیون سامسونگ که در تصویر بالا مشاهده میکنید؛ ما  روی برد پاور که مستطیل سبز رنگی دور آن کشیده شده است؛ کار خواهیم کرد.

توجه: برد دیگری به رنگ سبز وجود دارد که برد لاجیک است. تلویزیون به وسیله این کامپیوتر اداره و کنترل می شود. تعمیرات این برد فراتر از مقوله این آموزش است. اما به احتمال زیاد، خرابی ندارد.

گام 9: بست سیم های از برد پاور جدا کنید

سیم های برد پاور

همه بست سیم های برد پاور باز کنید. فشار کمی روی گیره کانکتور (نه سیم) می تواند برای باز کردن آنها کافی باشد. در این مورد بخصوص برد سامسونگ، 7 بست وجود دارد.

گام 10: پیچ های نگهدارنده برد پاور را باز کنید.

برد پاور تلویزیون

پیچ های نگهدارنده برد پاور به شاسی تلویزیون را باز کنید. بیشتر بردها دارای 6 پیچ نگهدارنده هستند؛ هماهنطور در تصویر نشان داده شده است. نگاه کنید تعداد آنها ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

نکته: این یک برد تغدیه است و چندان حساس نیست. اما این عادت خوبی است که همیشه در نگهداری این بردها مخصوصا لبه های آن دقت کنید.

گام 11: تشخیص خازن های معیوب

خازن

این آموزش تعمیرات بر روی خازن های کوچک آلومینیومی (قوطی شکل) الکترولیت تمرکز دارد.  این خازنها در رنگ های و اندازه های زیادی وجود دارند که به آسانی بر روی هر برد پاوری قایل تشخیص هستند. این موارد تنها مسبب احتمالی خرابی نیستند اما خرابی هستند به سادگی قابل تشخیص و تعویض اند. در اکثر موارد شما بصورت بصری قادر خواهید بود خازن های خراب را تشخیص دهید.  نیازی به مهرات خاصی در الکترونیک یا تست قطعات ندارید.

گام 12: خرابی های ظاهری – برآمدگی  شکاف ها

خازن خراب
تورم خازن

وقتی خازنی خراب می شود؛ فعل و انفعالات درون خازن می توان گاز هیدروژن تولید کند؛ از آنجایی که خازنها خط شکاف در بالای قوطی آلومینیومی خود دارند؛ گازهایی که داخل خازن ایجاد شده اند با ایجاد شکاف میل به خروج از آن دارند. به همین دلیل خازن های خراب شده اند؛ نوعی تورم و ترکیدگی در بالای آنها قابل مشاهده است.

گام 13: خرابی ظاهری – نشتی خازن

نشتب خازن برد
نشتی خازن

نشتی مایع خازن (الکترولیت) نشانه دیگری از خرابی خازن است. این نشانه می تواند به رنگ نارنجی یا قهوه ای از بالا یا پایین خازن باشد. معمولا نشتی خازن با تورم همراه است. خازن می تواند متورم شود اما دچار نشتی نشود.

علائم خرابی خازن ها همیشه ظاهری و قابل مشاهد نیستند. اما چنانچه هر یک از 2 علامت بالا را بر روی برد خود مشاهده کردید. می توانید مطمئن شوید که به تعمیر خرابی تلویزیون خود نزدیک شده اید. اگر هیچ یک از این علائم خرابی را مشاهده نکردید. اما از تلویزیون شما مدام صدای کلیک شنیده می شود؛ هنوز می توانید نسبت به تعمیر تلویزیون خود با استفاده از مراحل زیر خوشبین باشید.

گام 14: خازن های معیوب روی برد را بیابید

ورم خازن ها

در برد پاور تصویر بالا، خازن هایی که باید برای علائم خرابی بررسی شوند؛ علامت گذاری شده اند. این خازن ها از نوع خازن های الکترولیتی آلومینیومی هستند که احتمالا عامل خرابی نیز هستند.

این خازن ها با فلش سبز مشخص شده اند نامزد خرابی اند اما خازنهایی که با فلش آبی علامت گذاری شده اند؛ نیاز به بررسی دارند.

از این که برد شما کمی متفاوت به نظر می رسد؛ نگران نباشید. با بررسی ساده همه خازن ها معمولا خرابی در یک یا تعدادی از آنها دیده می شود.

هشدار: به خودتان زحمت تعویض خازن های بزرگ را ندهید( معمولا 2 تا 3 خازن روی هر برد وجود دارد). این خازن ها ولتاژ بالا هستند. و به ندرت خراب می شوند برای رعایت ایمنی لازم است که تخصصی بیشتری برای کار بر روی آنها داشته باشید.

توجه: تصاویر بالا، نمای نزدیک از برد تلویزیون است. ببینید که چگونه خازن های آبی نمای جلو ترکیده اند. این خازن ها باید تعویض شوند. سایر خازن ها ظاهرا سالم هستند. اگر خازن جایگزین برای همه این 4 خازن و سایر خازن هایی که علائم ظاهری خرابی در آنها دیده می شود؛ دارید. توصیه می کنیم تا زمانی که در این مرحله هستید، همه آنها را تعویض کنید.

گام 15: تعویض خازن ها

خازن الکترولیت
خازن الکترولیت
خازن الکترولیت

خازن ها دارای پولاریته هستند. یعنی همانند باتری طرف مثبت و منفی اند.  قبل از جدا کردن هر خازن، توجه داشته باشید که کدام روی  خازن نوار سفید وجود دارد. شما باید خازن جدید در جهت مشابه قرار دهید. اگر دقت کرده باشید در تصاویر بالا بر روی هیتسینک آلومینیومی با خودکار علامت گذاری کرده ایم.

گام 16: به هویه فرصت دهید؛ تا گرما دهد. اگر خازن به راحتی بیرون کشیده نمی شود؛ با زور این کار راانجام ندهید.

تعویض خازن ها

اکنون که خازن خراب را پیدا کردید؛ برد را برگردانید و با دقت مشخص کنید که پایه خازن ها دقیقا به کدام نقطه ها متصل است.

یرای ردیابی محل پایه ها با خودکار دور آنها خط بکشید. میزان کردن برد هنگامی که از هویه داغ و انبردست استفاده میکنید؛ ممکن است کمی دشوارباشد.

هویه را به برق بزنید و 10 دقیقه به آن اجازه دهید تا داغ شود.

با گرفتن گوشه های برد؛ گرفتن یکی از خازنهای با انبردست بسیار آرام خازن را بکشید. نوک هویه  را بر سر یکی از پایه های لحیم شده خازن پشت برد نگه دارید تا زمانی که ببینید قلع ذوب شده است.  اکنون روی پایه دیگر امتحان تا ذوب شود. عقب و جلو کنید تا قلع سریع تر ذوب  شود. پس از چندین بار عقب و جلو، خازن به راحتی بیرون می آید.

این کار را بر روی همه خازن هایی که می خواهید تعویض کنید؛ تکرار کنید.

گام17: خرید خازن ها

خازن الکترولیت

خازن ها براساس کاربردشان رتبه بندی می شوند؛ شما باید آنها را نظیر به نظیر تعویض کنید. سه 3 فاکتور برای شناسایی خازنها وجود دارد:

  • میکروفراد uF
  • درجه حرارت
  • ولتاژ

میکروفراد uF

بصورت ایده آل، دما و ظرفیت میکروفراد خازن ها دقیقا باید برابر باشند. اما ظرفیت خازن جایگزینی که استفاده  می کنید؛ تا 20 درصد بالاتر از ظرفیت خازن اصلی نیز قابل قبول است.

درجه حرارت

سعی کنید درجه حرارت خازن ها مطابقت کند؛ این درجه می تواند بالاتر باشد اما پایین تر مجاز نیست.

ولتاژ

در صورت امکان ولتاژ خازن ها را مطابقت دهید. در صورت نیاز می توانید از ولتاژ بالاتری استفاده کنید اما مجاز به استفاده از ولتاژ پایینتر نیستید.

خازن را در جای خود  قرار دهید؛ مطمئن شوید که طرف منفی در جای صحیح خود قرارمی گیرد.

گام 18: نصب خازن های جدید

نصب خازن

خازن ها را قرار دهید و مطمئن شوید که طرف منفی را در محل صحیح قرار گرفته است.

(برای اطمینان از صحت درستی به یادداشت ها و عکس های خود نگاه کنید)

اگر قلع سردی در سوراخ وجود دارد، به سادگی نوک هویه روی آن قرار دهید تا لحیم ذوب شود و خازن را وارد کنید.

گام 19: پایه خازن ها را خم کنید؛ تا خازن ها در جای خود ثابت قرار گیرند

تعمیرات برد پاور تلویزیون

گام 20: با دقت پایه های خازن را بچینید

چیدن پایه خازن

گام 21: پایه خازن ها را لحیم کنید

لحیم کاری خازن

سیم قلع و هویه را روی پایه خازن قرار دهید تا قلع ذوب شود. برای اینکه محل اتصال تمیز لحیم کاری شود از روغن لحیم یا فلکسی استفاده کنید.

گام 22: پایان تعمیرات

تعمیرات برد تلویزیون

خازن نصب و لحیم شده است. درصورتی که هرگونه روغن یا فلکسی لحیم کاری شده باقی مانده، با پارچه مرطوب تمیز کنید.

گام 23: گام ها را معکوس اجرا کنید

  1. برد پاور را با پیچ نصب کنید.
  2. بست سیم ها مجددا ببنید.
  3. کاور یا قاب پشتی ببنید.
  4. تلویزیون را روشن کنید و از اینکه پولتان را پس انداز کردید لذت ببرید: D:
برچسب ها
نمایش بیشتر

‫3 نظرها

  1. درود به “ت ع م ی ر ک ار س ل ا م” خیلی لذت بردم از مطالب عالی هستین …یه سوال داشتم
    من یه دستگاه دک تکنیکس دارم که باید به آمپلی فایر وصل بشه تا صداش دربیاد …اول که به آمپ میزدم صداش حالت خفه و خش دار شده بود و رکوردش هم سکوت ضبط میکرد …وبعد یه مدت صدا شد صدای بوق دک ها هم پری و پست آمپلی فایر دارند انگار ….میخواستم بدونم باید ای سی صداشو تست کنم یا ترانزیستور ای خروجی رو یا چیز دیگه …..سپاسگزارم …بیدریغ هستین ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن