وبلاگ تعمیرکارسلام

تعمیرات DVD پلیر

امروزه در اکثر خانه‌ها دستگاه یک DVD پلیر وجود دارد و گاهی تئاتر خانگی را می‌سازد. در این بخش از راهنمایی تعمیرکارسلام برای تعمیرات DVD پلیر می‌گوییم که یک دستگاه DVD پلیر چگونه کار می‌کند؟ غالبا چه خرابی‌هایی در آن‌ها رخ می‌دهد؟ چگونه می‌توان مشکل یک DVD را تشخیص داد؟ و چه لوازم و ابزارهایی برای تعمیر آن نیاز است؟ سپس دستورالعمل‌های گام به گام ساده‌ای را برای چگونه تمیز کردن یک دیسک DVD، چگونگی سرویس کردن سینی دیسک DVD، و همچنین تمیز کردن لنز‌های دستگاه DVD پلیر را ارائه می‌دهیم.

یک DVD پلیر چگونه کار می‌کند؟

DVD پلیر، یک دستگاه ویدیو دیجیتال الکترونیکی است. در این دستگاه یک موتور کوچک، یک دیسک پلاستیکی کوچک که داده‌های صوتی و تصویری به صورت کد دیجیتال روی آن نوشته شده را می‌چرخاند. داده‌ها به وسیله‌ی تلویزیون  فرستاده و ترجمه می‌شوند. دستگاه DVD پلیر مشابه دستگاه CD پلیر عمل می‌کند.

چه چیزی می‌تواند باعث خرابی در یک DVD پلیر شود؟

دستگاه‌های DVD پلیر نیز مانند CD پلیرها بی دردسرند. شما می‌توانید به راحتی دستگاه را تمیز کنید و سیم‌ها، موتورهای معیوب، تسمه‌ها و سینی‌ها را تعویض کنید. در اغلب موارد اشکالات دستگاه DVD پلیر به دلیل دیسک‌های DVD معیوب، آسیب‌دیده و یا کثیف است.

چگونه می‌توانیم اشکال یک DVD پلیر را تشخیص دهیم؟

اگر دیدید که دستگاه تحت هیچ شرایطی کار نمی‌کند، ابتدا اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه در خروجی قرار دارد. سیم‌های برق را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. محفظه‌ی دستگاه را بردارید و فیوز و کلید روشن خاموش را آزمایش کنید. اگر دستگاه کار می‌کند اما هیچ صدا یا تصویری پخش نمی‌کند، اتصالات به تلویزیون را بررسی کنید. اگر هنوز هم مشکل وجود داشت لنز دستگاه را بررسی و تمیز کنید.

اگر تصویر خش‌دار پخش می‌شود، مطمئن شوید که دیسک DVD کثیف یا خراشیده نیست.

اگر سینی دیسک به درستی باز و بسته نمی‌شود تسمه را بررسی کنید که ساییده یا کثیف نباشد. سپس عدم تقارن و همترازی آن را چک کنید. در صورت نیاز سینی را طبق دستورالعمل کتابچه‌ی راهنما بردارید، تمیز کنید و بعد از روغن‌کاری کردن مجددا نصب کنید.

برای تعمیر DVD پلیر به چه چیزهایی نیاز دارم؟

شما می‌توانید قطعات مورد نیاز برای تعویض را از طریق سازنده‌ی دستگاه، از یک مرکز خدمات پس از فروش مثل فروشگاه لوازم الکترونیکی تهیه کنید. به دفترچه راهنما مراجعه کنید. ابزارها یا موادی که ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنید شامل موارد ز‌یر است:

تعمیر DVD  شامل چه مراحلی است؟

تمیز کردن دیسک DVD:

  1. دیسک را از طریق مرکز و لبه‌ی خارجی آن نگه دارید
  2. گرد و غبار سطح آن را پاک کنید
  3. اثر انگشت و کثیفی ها را با استفاده از یک پارچه‌ی بدون پرز که به مایع پاک‌کننده‌ی CD\DVD یا الکل آغشته کرده‌اید تمیز کنید

سرویس کردن سینی دیسک DVD پلیر:

  1. محفظه‌ را با جدا کردن پیچ‌ها خارج کنید. کلید کنترل باز و بسته کردن سینی را فشار داده و قسمت موردنظر را جدا کنید. برای برداشتن جلد سینی، آن را برداشته و پنل را به یک سمت هل دهید.
  2. کابل‌های بین پنل جلویی و داخلی را جدا کنید. پیچ‌های مانع بین پنل را خارج کرده و پنل را درآورید. اگر حرکت نکرد بررسی کنید که همه‌ی پیچ‌ها را خارج کرده باشید.
  3. پایین و بالای سینی را نگه داشته و به آرامی سینی را به سمت بیرون بکشید. ریل حرکت را با پنبه و الکل پاک کرده و با استفاده از روغن لیتیم، آن را روغن‌کاری کنید.
  4. تسمه‌‌ درایو را جدا کرده و بررسی کنید که کثیف، خیس یا آسیب‌دیده نباشد. با یک پارچه‌ی آغشته به الکل آن را تمیز کنید. اگر تسمه آسیب‌دیده بود آن را تعویض کنید.

سرویس سینی موتور:

  1. دستگاه را جدا کرده و موتور را با یک مولتی متر تست کنید.
  2. دوشاخه را خارج کرده و با یک اسپری پاک کننده‌ی لوازم الکتریکی موتور را تمیز کنید و سپس دوباره به برق وصل کنید.
  3. برای خارج کردن موتور، پیچ‌ها را شل کنید و موتور را بلند کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

تمیز کردن لنزهای DVD پلیر:

  1. محفظه را جدا کنید. گیره را به سمت پایین بلند کنید تا لنزها مشخص شوند.
  2. گرد و غبار را با فشار هوا یا یک برس نرم پاک کنید. در صورت لزوم از سواب فوم یا یک پارچه پاک کننده‌ی لنز دوربین که با مایع پاک‌کننده آغشته شده استفاده کنید.

 

تعمیرکارسلام

اولین و بزرگترین سامانه تخصصی تعمیرات انواع لوازم دیجیتال، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری و خانگی در ایران. برای تعمیر دستگاه پخش و سینمای خانگی، کافیست سفارش تعمیر خود را در سامانه تعمیرکارسلام ثبت کنید.

خروج از نسخه موبایل