وبلاگ تعمیرکارسلام

تعمیرات آمپلی فایر

آمپلی فایر چیست و چگونه می توان آن را تعمیر کرد؟

در این بخش از راهنمای تعمیرکارسلام، تعمیرات آمپلی فایر صوتی را توضیح می‌دهیم که چگونه یک آمپلی‌فایر صوتی کار می‌کند؟ غالبا چه خرابی‌هایی در آن‌ها رخ می‌دهد؟ چگونه می‌توان مشکل یک آمپلی‌فایر را تشخیص داد؟ و چه لوازم و ابزارهایی برای تعمیر آن نیاز است؟ سپس دستورالعمل‌های گام به گام ساده‌ای را برای اینکه چگونه بتوانیم اجزای آمپلی‌فایر را جدا کنیم و همچنین نحوه‌ی بررسی و تمیز کردن آن را توضیح خواهیم داد. همچنین به راهنمایی درباره‌ی مشکلات خاص دیگری نیز اشاره می‌کنیم.

آمپلی فایر چگونه کار می‌کند؟

آمپلی‌فایر یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از یک گیرنده‌ی AM-FM داخلی، همچنین یک دستگاه CD پلیر خارجی، پخش کننده‌ی نوار صوتی و یا سایر دستگاه‌های خانگی سیگنال‌های صوتی را تقویت و کنترل می‌کند. سپس این سیگنا‌ل‌های تقویت شده‌ی خروجی به بلندگوهای صوتی تغذیه می‌شوند.

چه چیزی می‌تواند باعث خرابی در آمپلی فایر شود؟

عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد اشکال در آمپلی‌فایر شوند. رایج‌ترین عامل خطای اپراتور است. به عنوان مثال ممکن است که همه چیز روشن باشد ولی صدایی نشنوید و علت آن این باشد که سیم‌های بلندگو متصل نباشند یا دکمه‌ی بلندگو انتخاب نشده باشد. در غیر این صورت ممکن است که سیم آسیب دیده باشد یا یک فیوز داخلی دچار مشکل شده باشد.

یکی از شایع‌ترین اشکالاتی که ممکن است وجود داشته باشد مسئله‌ی اکسید شدن جک‌ها و اتصالات الکتریکی است. جک، اتصال‌دهنده‌ای است که برای جفت کردن یک سیم یا پلاگین به یک مدار استفاده می‌شود. اگر روی جک یا پلاگین چرب باشد ممکن است هدایت الکتریکی انجام نشود و در نتیجه دستگاه سیگنال را دریافت نخواهد کرد.

اغلب اوقات مشکل از آمپلی‌فایر نیست بلکه مشکل یکی از اتصالات بین آن با منبع یا بلندگوهاست. قبل از اینکه دستگاه را باز کنید با استفاده از یک تست کننده‌ی اتصالات یا یک مولتی‌متر، اتصالات سیم‌های ورودی و خروجی از آمپلی‌فایر را چک کنید.

چگونه می‌توانیم اشکال یک آمپلی فایر را تشخیص دهیم؟

تشخیص مشکل در یک آمپلی‌فایر ساده است: نبود برق، نبود صدا و یا شنیدن صدای نامناسب و بی‌کیفیت. پیدا کردن منبع مشکل کمی دشوارتر است. در برخی موارد مشکل در واقع ناشی از یک قطعه‌ی صوتی که به آمپلی‌فایر تغذیه می‌شود، مانند CDپلیر، محل کاست، DVDپلیر، یا بلندگو است.

برای تعمیر آمپلی فایر به چه چیزهایی نیاز دارم؟

اگر نیاز به باز کردن آمپلی‌فایر برای تمیز کردن یا تعویض فیوز و سیم‌ها دارید، این‌ها چیزهایی هستند که باید در اختیار داشته باشید:

تعمیر آمپلی فایر شامل چه مراحلی است؟

اجزای آمپلی‌فایرها مانند بسیاری از اجزای سازنده‌ی لوازم خانگی است بنابراین اساس تعمیرات آن‌ها نیز تقریبا مشابه است. مثلا ممکن است که سیم‌ها به‌طور پیوسته برق را هدایت نکنند، سوئیچ‌ها و کنترل‌کننده‌ها ممکن است دارای مشکلاتی باشند و یا فیوزها نیاز به تعویض داشته باشند. با این حال، اغلب، چیزی که آمپلی‌فایرها نیاز دارند تنها تمیز کردن کامل با استفاده از هوای فشرده و یا پاک‌کننده‌ی اتصالات است.

اولین گام برای تعمیر قطعات داخلی آمپلی‌فایر باز کردن آن است. بیشتر آمپلی‌فایرها در یک محفظه‌ی دو قسمتی در بالا و جلو و پایین و پشت قرار گرفته‌اند.

جدا کردن قطعات آمپلی فایر:

  1. مطمئن شوید که سیم های برق را از برق جدا کرده‌اید.
  2. برای جدا کردن پوشش از شاسی باید پیچ‌ها را از کنار، پشت و پایین باز کنید.
  3. برای جدا کردن اجزای داخلی شاسی باید دو قسمت را از هم باز کنید.
  4. سیم‌های داخلی را بررسی کنید که آزاد و یا آسیب‌دیده نباشند و در صورت نیاز آن‌ها را عوض کنید. (یک مشکل رایج)
  5. اگر برق وجود ندارد اما سیم کار می‌کند فیوز را پیدا کنید. آن را تست کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.
  6. با استفاده از هوای فشرده می‌توانید گرد و غباری که روی اجزای الکترونیکی نشسته است را تمیز کنید. اگر میزان گرد و غبار بیش از اندازه بود از یک جاروبرقی با سری پلاستیکی برای تمیز کردن داخل دستگاه استفاده کنید. (بنابراین قطعات حساس الکتریسیته ساکن دریافت نمی‌کنند)
  7. برای تمیز کردن جک‌های ورودی و پایانه‌های بلندگو از تمیزکننده‌ی اتصالات الکتریکی استفاده کنید. اگر یکی از جک‌های ورودی از سیم‌ها جدا شدند مجددا آن را وصل کنید یا به‌طور کامل عوض کنید.

راهنمای عمومی برای عیب یابی انواع آمپلی فایرها

ایراد 1: دستگاه آمپلی فایر روشن نمی شود:

راهنمایی: خرابی از بخش تغذیه است همچنین ممکن است بخش خروجی آمپلی فایر خراب باشد.

ایراد 2: چراغ پروتکت آمپلی فایر رو شن می شود:

راهنمایی: ایراد می تواند از بخش خروجی آمپلی فایر باشد.

ایراد 3: صدا ضعیف یا ناهنجار است و خرخر می کند:

راهنمایی: بخش پری امپ احتمالا دچار خرابی شده است.

اگر هیچ یک از اقدامات فوق مشکلتان را حل نکرد به دنبال یک اشخاص حرفه‌ای باشید. تجهیزات صوتی مدرن با استفاده از اجزای ظریف و حساس ساخته شده‌اند و قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند. کارشناسان در تعمیرکارسلام می‌دانند که چه قطعاتی باید جایگزین شود، از کجا باید آن‌ها را تامین کنند و چگونه کارشان را انجام دهند.

تعمیرکارسلام

اولین و بزرگترین سامانه تخصصی تعمیرات انواع لوازم دیجیتال، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری و خانگی در ایران. برای تعمیر آمپلی فایر و لوازم صوتی، کافیست سفارش تعمیر خود را در سامانه تعمیرکارسلام ثبت کنید.

خروج از نسخه موبایل