اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات صوتی و تصویری

آموزش تعمیرات اسپیکر

اسپیکر چگونه کار می کند و چطور می توان آن را تعمیر کرد؟

در این راهنمای تعمیرات تعمیرکارسلام می آموزید، چگونه اسپیکر کار می کند؟ در چه مواقعی دچار مشکل می شوند؟ چگونه می توان مشکل یا خرابی اسپیکر را تشخیص داد؟ و برای تعمیرات اسپیکر چه ابزاری مورد نیاز است؟

این راهنمای تعمیرات دستورالعمل ساده و گام به گام برای باز کردن اسپیکر، تعمیر دیافراگم اسپیکر و روش تعیین پلاریته صحیح اسپیکر در اختیار شما قرار می دهد. خوشبختانه اسپیکرها از نظر طراحی نسبتاً ساده هستند و به راحتی قابل نصب اند.

اسپیکر چگونه کار می کند؟

اسپیکرها یا بلندگوهای استریو خانگی یا سیستم کامل سینمای خانگی، صدای مؤلفه های دیگر سیستم را تقویت می کنند. یک اسپیکر معمولی مجموعه ای از قطعات مکمل شامل محفظه معمولی (کیس اسپیکر) می شود که دارای یک مخروط یا دیافراگم woofer به قطر 6 تا 15 اینچ برای فرکانس های پایین، یک درایور مخروط midrane به قطر 3 تا 6 (معمولاً اسپیکر نامیده می شود) و یک tweeter کوچک برای فرکانس های بالاست.

سیگنال های صوتی در امتداد کابل های اسپیکر به سمت بلوک ترمینال در پشت کیس اسپیکر حرکت می کنند. در داخل، یک شبکه crossover فرکانس های ورودی را در محدوده مناسب تقسیم می کند، هر یک را به درایور مناسب می فرستد. آنگاه درایورها این ورودی را به حرکت مکانیکی مخروط یا دیافراگم تبدیل می کند و به نوبه خود ، هوا را به شکلی که توسط گوش شما به عنوان صدا تشخیص داده می شود حرکت می دهد.

چه چیزهایی در اسپیکر خراب می شود؟

اسپیکرها معمولا بخاطر استفاده های نامناسب و نادرست دچار خرابی می شوند. محفظه می تواند آسیب دچار آسیب شود  یا اتصالات آن از هم باز شود. اسپیکر می تواند باعث سوختن فیوز الکتریکی یا حرارتی را شود. سیم کشی میتواند خراب باشد. سیم پیچ می تواند معیوب باشد، اسپیکر می تواند سوخته باشد، crossover معیوب باشد یا اتصال لحیم کاری معیوب باشد. کابل ها و اتصالات می توانند معیوب باشند. مخروط درایور می تواند آسیب ببیند. ممکن است بلندگوها در فاز نباشند. ولوم می تواند شکسته شود که همه این خرابی ها قابل تعمیر هستند.

انفجار اسپیکر

چگونه می توان مشکل یک اسپیکر را تشخیص داد؟

اگر اسپیکر هیچ صدایی تولید  نمی کند صحت اتصال و تنظیم، سایر قطعات را بررسی کنید. برای بررسی فیوز الکتریکی یا حرارتی محفظه را باز کنید و در صورت لزوم جایگزین یا مجددا تنظیم کنید.

اگر از همه درایورها در یک بلندگو هیچ صدایی به گوش نرسید، فیوز را بررسی کنید، اسپیکر و سیم کشی crossover را تست کنید و در صورت لزوم تعویض کنید. همچنین با بلندگو و کابل دیگر تست کنید. اگر هنوز صدایی وجود ندارد، مشکل در رابطه با گیرنده است.

اگر صدایی از یک درایور خارج نمی شود، درایور را تست کنید. همچنین با انگشت مخروط را به آرامی فشار دهید. اگر سیم پیچ آزادانه به داخل و خارج حرکت نمی کند، درایور را تعویض کنید.

اگر صدا تحریف شده یا مبهم است؛ از دست خود برای خم کردن کابل با ورودی کم صدا استفاده کنید. اگر صدا تغییر می کند، کابل را تعویض کرده و اتصالات را تمیز کنید. همچنین پلاریته اسپیکرها را بررسی کنید، برای تعیین عملکرد دیافراگم با احتیاط دیافراگم یا مخروط را با انگشت خود به داخل و خارج فشار دهید و در صورت نرم نبودن آن را تعویض کنید.

اگر اسپیکر نویز دارد، سیم پیچ را چک کنید. برای تعمیر هرگونه سوراخ کوچک در مخروط از چسب لاستیکی یا کیت تعمیر استفاده کنید. اگردرایور به شدت آسیب دیده است، مخروط یا دیافراگم  و درایور به با کمک کارشناس فنی و تعمیرکار تعویض کنید. همچنین می توانید ولوم کنترل را با کانتکت شور تمیز کنید.

اگر صدا متناوب است، کابل اسپیکر و اتصالات را بررسی کنید، فیوز حرارتی را تست کرده و سیم پیچ را بررسی کنید.

آیا باید درایور یا مخروط را تعویض کنید کنید؟ پاسخ این سوال به هزینه تعویض و بودجه شما بستگی دارد. درایورهای رایج برای سیستم های صوتی  ارزان و برای تعویض ارزان هستند (بنابراین می توانید ریسک کنید و سعی کنید خودتان آنرا تعمیر کنید). درایورهای بزرگتر برای تجهیزات صوتی بهتر و تقویت کننده سازهای موسیقی نسبتاً گران هستند. برای تعمیر درایورهای آمپر کلاسیک فندر؛ می توانید به سامانه تخصصی درخواست تعمیرات تعمیرکارسلام مراجعه کنید.

برای تعمیرات اسپیکر به چه ابزاهایی احتیاج دارید؟

می توانید اسپیکرهای جایگزین، کیت های تعمیر بلندگو، فوم، سیم و سایر قطعات و لوازم را از فروشگاه های الکترونیکی و صوتی و تصویری خریداری کنید. موارد دیگری که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید:

  • مولتی متر
  • چسب لاستیکی
  • تکه کاغذ کرافت یا کیت تعمیر

مراحل تعمیرات اسپیکر چیست؟

اسپیکر را باز کنید:

  1. کابل اسپیکر را جدا کنید. اگر اسپیکر به پریز برق متصل است، آن را از برق (پریز) بکشید.
  2. برای دسترسی به درایورها و شبکه crossover، جلوپنجره مشبک، محفظه اسپیکر را جدا کنید. پنچره های مشبک با گیره، چسب ولکرو یا پیچ ها بسته شده اند.
  3. در صورت لزوم درایورها را جدا کنید. درایورهای روی بلندگو باس رفلکس از جلو پیچ می شوند. بعضی از بلندگوها در حالت پلمپ قرار گرفته و ممکن است برای شکستن مهر و موم یک چاقوی تیز نیاز داشته باشند که در این صورت ، پس از اتمام تعمیر، مهر و موم را با سیلر یا درزگیر که از فروشگاه لوازم الکترونیکی خریداری میکنید؛ جایگزین کنید.
  4. برای دسترسی به اتصالات سیم که بلوک ترمینال را به درایور متصل می کند، درایور را از محفظه بلند کنید. برای جدا کردن سیم ها از پشت درایور یا بلوک ترمینال یا هر دو مکان از انبردست استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از سیم های داخلی به جای استفاده از گیره، لحیم شده اند.
  5. در صورت لزوم، کراس اور را باز کنید. اکثر آنها از قسمت جلوی واحد قابل دسترسی هستند، اگرچه بعضی از آنها در داخل هستند و به محض خارج کردن درایور اصلی، به آنها دسترسی پیدا می کنید.
  6. فیوز را پیدا کنید و آن را با یک مولتی متر تست کنید.
  7. برای تست مقاومت و اتصال درایور (ها) ، کراس اور و / یا بلوک ترمینال در صورت لزوم از مولتی متر استفاده کنید. مقاومت بیشتر درایورها در پشت آنها نشان داده شده است ، مانند 8 اهم.
  8. قطعات مورد نیاز را جایگزین کرده و مجدداً نصب کنید.

دیافراگم یا مخروط بلندگو آسیب دیده را تعمیر کنید:

  1. محل هر سوراخ کوچک روی مخروط را مشخص کنید.
  2. چسب لاستیکی را به قسمت جلو و عقب هر سوراخی در مخروط بمالید. در صورت لزوم ، یک تکه کاغذ کرافت نازک را بر روی اولین لایه چسب لاستیکی قرار دهید تا باعث پارگی مخروط نشود.

اگر مخروط پاره شده است یا سوراخ های بزرگ زیادی وجود دارد، درایور را جابجا یا آن را تعویض کنید.

مراحل تعیین پلاریته صحیح  اسپیکر:

  1. خروجی دستگاه صوتی (گیرنده استریو، پلیر و غیره) را بررسی کنید تا مطمئن شوید سیم های اسپیکر به درستی وصل شده اند. ترمینال قرمز [+] (مثبت) و ترمینال سیاه (-)(منفی) است. سیم های اسپیکر با کیفیت بالا، دارای کد رنگی متناظر یا برخی از نشانه های پلاریته است. اگر برای شما این گونه نیست ، هر دو سیم را به هر روشی وصل کنید ، اما اطمینان حاصل کنید که سیم [+] روی سورس همان [+] در پشت محفظه اسپیکر باشد.
  2. سیم ها را به محفظه اسپیکر به روش مشابه وصل کنید: سیم [+] را به ترمینال [+] ، سیم [-] به ترمینال [-] وصل کنید. نتیجه آن صدای باس قوی تر خواهد بود.

تعمیرکارسلام

اولین و بزرگترین سامانه تخصصی تعمیرات انواع لوازم دیجیتال، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری و خانگی در ایران. برای تعمیر لوازم صوتی و تصویری مانند اسپیکر، کافیست سفارش تعمیر خود را در سامانه تعمیرکارسلام ثبت کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن