اطلاعیه دعوت به مشارکت و سرمایه گذاری

استارتاپ تعمیرکارسلام برای ارتقا و تکمیل نقشه راه از سرمایه گذاران و کسب و کارها در حوزه ارائه خدمات فنی دعوت به عمل می آورد. جهت کسب اطلاع بیشتر از طریق ایمیل tamirkarsalam@gmail.com تماس حاصل نمایید.

تعمیرکارسلام
تعمیرات سیستم های سرمایشی و گرمایشی

تعمیرات سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

چگونه سیستم تهویه هوای مرکزی را نگهداری و تعمیر کنیم؟

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی دارای دو جز جدا از هم است: کندانسور و اواپراتور. هم اواپراتور و هم کندانسور مهر و موم شده اند و باید قبل از شروع فصل سرما مورد بازرسی و سرویس قرار گیرند. با این حال اجازه ندهید که تعمیر و نگهداری شما با این بررسی سالانه پایان یابد. بنابراین برای هر نوع نگهداری و تعمیرات سیستم تهویه مطبوع مرکزی به غیر از تمیز کردن معمول و عادی، باید از یک تعمیرکار حرفه ای استفاده کنید.

سامانه تخصصی درخواست تعمیرات تعمیرکارسلام با به کار گیری کارشناسان مجرب آماده خدمت رسانی به شما در زمینه تعمیرات تهویه مطبوع مرکزی است. 

تعمیرات زیادی وجود ندارد که شما خودتان بتوانید انجام دهید با این این حال روش های نگهداری خاصی وجود دارد که می توانید آن ها را دنبال کنید تا سیستم شما در اوج راندمان خود کار کند.

کندانسور معمولا در بیرون خانه و برروی یک سطح بتونی قرار می گیرد. سیم پیچ اواپراتور یا بر روی پلن نصب شده است و یا محل اتصال مجرای اصلی بالای کوره است. اکثر سیستم های تهویه هوای مرکزی به یک سیستم توزیع گرمایش و سرمایش خانه متصل هستند. بنابراین همان موتور، بلوور و مجرایی که برای گرمایش استفاده می شوند برای توزیع هوای سرد از طریق سیستم تهویه هوا نیز استفاده می شوند.

زمانی که سیستم تهویه هوای مرکزی کار می کند هوای گرم داخل خانه از طریق مجرای هوای بازگشتی به داخل کوره جریان پیدا می کند. هوای گرم توسط بلوور از میان سیم پیچ اواپراتور خنک شده در پلن حرکت می کند و سپس از طریق مجاری ، هوای خنک را به خانه منتقل می کند.

اجزای سیستم تهویه هوای مطبوع

احتیاط: قبل از انجام هر کاری بر روی سیستم تهویه مطبوع اطمینان حاصل کنید که پاورمتصل به اواپراتور وکندانسور خاموش است.

عیب یابی سیستم های تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه هوای مطبوع مرکزی به تعمیر و نگهداری حرفه ای نیاز دارد؛ اما مشکلات جزئی زیادی وجود دارد که شما خودتان می توانید آن ها را برطرف کنید. نمونه هایی از این مشکلات و راه حل های آن ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

مشکل

علت احتمالی

راه حل

کندانسور عمل نمی کندپاور کار نمی کندفیوزهای منفجرشده و یا قطع کننده های قطع شده را در پنل ورودی اصلی و یا پنل ورودی جداگانه بررسی کنید
ترموستات بر روی مقادیر بالا ست شده استترموستات را زیر 5 درجه تنظیم کنید
نقص موتوربا کارشناسان تعمیرکارسلام تماس بگیرید
نقص کمپرسوربا کارشناسان تعمیرکارسلام تماس بگیرید
به صورت ناپیوسته خنک می کندبالانس نبودن سیستم توزیعسیستم را بالانس کنید
سرمای ناکافیترموستات بر روی مقادیر بالا ست شده استترموستات را زیر 5 درجه تنظیم کنید
اواپراتور کثیف استاواپراتور را تمیز کنید
یونیت کوچک استیونیت بزرگتر باید جایگزین شود(با کارشناسان تعمیرکارسلام تماس بگیرید)
یونیت خنک نمی شودترموستات بر روی مقادیر بالا ست شده استترموستات را زیر 5 درجه تنظیم کنید
کندانسور کثیف استسیم پیچ و باله کندانسور را تمیز کنید در صورت لذوم باله ها را صاف کنید
یونیت کندانسور مسدود شده استمسدود کننده ها را جدا کنید (مثل علف، برگ های ریز و…)
اواپراتور کثیف استاواپراتور را تمیز کنید
کمپرسور معیوب استبا کارشناسان تعمیرکارسلام تماس بگیرید
سرد کننده کافی در سیستم نیستبا کارشناسان تعمیرکارسلام تماس بگیرید
یونیت کندانسور روشن و سپس مکررا خاموش می شودکندانسور کثیف استسیم پیچ و باله کندانسور را تمیز کنید
یونیت کندانسور مسدود شده استمسدود کننده ها را جدا کنید
اواپراتور کثیف شده استاواپراتور را تمیز کنید

کثیفی اواپراتور یک مشکل متداول است که در ادامه شما یاد خواهید گرفت که چطور به اواپراتور دسترسی پیدا کرده و آن  را به درستی تمیز کنید.

اواپراتور دقیقا در بالای کوره در پلن قرارر دارد. ممکن است اواپراتور در دسترس نباشد اما اگر در دسترس است سالی 1 بار آن را تمیز کنید. اگر پلن در جلو عایقی از جنس فویل دارد می توانید اواپراتور را تمیز کنید . اما اگر پلن در یک جعبه فلزی و مهر و موم شده است سعی نکنید که آن را باز کنید. در زیر نحوه تمیز کردن اواپراتوری که دسترسی به آن امکان پذیر است آورده شده است.

مرحله 1: عایق پیچیده شده با فویل در جلوی پلن را جدا کنید. پشت عایق صفحه دسترسی است که توسط چندین پیچ نگه داشته شده است. پیچ ها را باز کرده و صفحه را بلند کنید.

شما به این ابزار ها برای تمیز کردن اواپراتور نیاز دارید:

  • پیچ گوشتی
  • قلم موی سفت
  • آینه دستی بزرگ
  • سفیدکننده های خانگی
  • سیم

مرحله 2: قسمت زیرین اواپراتور را با برس سفت تمیز کنید. یک آینه دستی بزرگ می تواند به شما کمک کند تا کار خود را مشاهده کنید. اگر برای تمیز کردن به کل قسمت ها دسترسی ندارید . اواپراتور را مقداری به سمت بیرون بلغزانید. مراقب باشید که لوله های اواپراتور خم نشود

مرحله 3: سینی زیر یونیت اواپراتور را تمیز کنید. میعانات گازی خارج شده از اواپراتور در داخل این سینی ریخته می شود. برای جلوگیری از رشد قارچ 1 قاشق غذاخوری از سفید کننده را در داخل حفره سینی بریزید. در هوای بسیار مرطوب هر روز تخلیه میعانات گازی و قابلمه را بررسی کنید. اگر رطوبت زیادی در قابلمه وجود دارد ممکن است سوراخی که از آن آب خارج می شود از قابلمه تا لوله تخلیه مسدود شده باشد. سوراخ را با یک قطعه سیم باز کنید.

مرحله 4: یونیت را مجددا در جای خود قرار دهید، صفحه را مجددا نصب کنید و عایق نوار را روی آن قرار دهید.

مرحله 5: تهویه هوا را روشن کرده و نشت هوا را بررسی کنید. هر گونه نشت را با نوار مجرایی آب بندی کنید

همچنین ممکن است نیاز به تمیز کردن کندانسور برای عملکرد صحیح تهویه هوا داشته باشید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه کسب خواهید کرد.

تمیز کردن کندانسور

در اکثر سیستم های تهویه هوا واحد کندانسور در خارج از خانه قرار دارد و مستعد تجمع خاک ، بقایای درختان و گرد و غبار موجود در هواست. کندانسور دارای یک فن است که هوا را به سمت سیم پیچ کندانسور حرکت می دهد. شما باید سیم پیچ را در قسمت ورودی تمیز کنید. بنابراین قبل از اینکه پاور سیستم تهویه را خاموش کنید بررسی کنید که ببینید هوا در کدام قسمت از سیم پیچ ها حرکت می کند. در زیر نحوه تمیز کردن کندانسور آورده شده است.

شما به ابزار های زیر برای تمیز کردن کندانسور نیاز دارید:

  • قیچی چمن زنی
  • اسپری تمیز کننده سیم پیچ
  • برس نرم
  • شانه باله
  • تراز سنج نجاری
  • شن یا سنگ

مرحله1: هر علف هرزی که در اطراف واحد کندانسور رشد کرده است خورد کنید. آن ها می توانند مانع جریان هوا شوند

مرحله 2: کندانسور را با پاک کننده سیم پیچ که در تعمیرگاه های لوازم یخچال و فریزر نیز موجود است تمیز کنید.

مرحله 3: باله ها را با برس نرم تمیز کنید تا خاک جمع شده از بین برود. باله ها را با شیلنگ آب تمیز نکنید چون آب خاک را به گل تبدیل می کند و باعث می شود بین باله ها جمع شود. باله ها را با دقت تمیز کنید به دلیل اینکه از جنس آلومینیم هستند به راحتی آسیب می بینند. اگر باله ها خم شده اند آن ها را با شانه صاف کنید.

مرحله 4: پد بتونی که کندانسور در آن قرار دارد را با تراز سنج بررسی کنید تا تراز باشد. اگر تراز نبود سنگ ریزه یا شن را در زیر بتن بریزید تا به سطح مطلوب برسد

در طول پاییز و زمستان واحد کندانسور که در خارج از خانه قرار دارد باید از نفوذ برگ و یخ زدگی چلوگیری شود. کندانسور را با یک کاور بپوشانید.

بررسی سرد کننده

شارژ گاز تهویه مطبوع مرکزی

چنانچه همه چیز را تمیز کرده اید و هنوز هوای خنک ندارید مشکل ممکن است از سرد کننده باشد. مایع خنک کننده در اکثر سیستم های تهویه، سرد کننده فریون است. اگر سیستم حاوی مقدار مناسبی از فریون نباشد. خنک کنندگی بسیار کم یا اصلا صورت نمی گیرد.

اگر به مشکل فریون شک دارید با کارشناسان ما در تعمیرکارسلام تماس بگیرید تا در اولین فرصت مشکل شما را حل کنند . لوله در حال عبور از کندانسور در خارج از اواپراتور داخل خانه بررسی کنید. اگر عایق آسیب دیده یا فرسوده باشد باعث کاهش کارایی خنک کننده می شود بنابراین باید تعویض گردد.

در سریع ترین زمان ممکن عایق آسیب دیده یا فرسوده را با عایق جدید از همان نوع جایگزین کنید . دستورالعمل های شرکت سازنده را برای نصب دنبال کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن